Een boost voor Cultuur

Er gloort weer licht aan de horizon voor de cultuursector in Veenendaal, na jaren van bezuinigingen en het verdwijnen van aanbod zoals het Poppodium. Bij de Kadernota 2017 heb ik voorgesteld om de aangekondigde bezuiniging van 150.000 euro op de cultuursector achterwege te laten. De raad heeft hiermee ingestemd. Ook is er besloten om extra geld uit te trekken voor drie speerpunten, namelijk de verlevendiging van het centrum, versterken van het museum en cultuureducatie in het onderwijs en er is voor 2017 extra geld beschikbaar gekomen voor de Volksuniversiteit. Als wethouder Kunst en Cultuur ben ik blij met dit resultaat. Cultuur draagt immers bij aan een bruisend, bloeiend en boeiend Veenendaal!

In 2016 starten we met het ophalen van input voor een nieuwe Cultuurvisie voor Veenendaal. Wat willen we nu eigenlijk met cultuur? Wat moet het aanbod zijn? Hoe kijkt men aan tegen wat er nu geboden wordt? Wat wordt er gemist? Wat is de betekenis van cultuur bij zelfontplooiing? En hoe kan het cultuurbeleid onze economie ondersteunen?

Daar ga ik graag over in overleg met u als inwoner. Bij de scholen, onze jongeren, het burgerpanel, ons bedrijfsleven en natuurlijk onze culturele instellingen en het amateurkunstveld en kunstbeoefenaars zullen wij input ophalen. In het voorjaar van 2017 kan dan een nieuwe Cultuurvisie klaar zijn en kan de raad bij de Kadernota 2018 een verdere afweging maken. Waar wordt het geld voor cultuur ingezet en zijn er meer investeringen nodig zijn in onze culturele sector? Dit wordt een mooi proces waar ik zeer naar uitkijk.

Afgelopen dinsdag heeft het college besloten tot het verlenen van subsidie voor een pop- en cultuurpodium 2.0. Het programmaplan heet Van Popcultuur 1.0 naar Popcultuur 2.0, een nieuw virtueel poppodium in Veenendaal. Een nieuwe vorm die niet gebonden is aan één plek. Ik ben blij met de samenwerking die vanuit verschillende partijen tot stand is gekomen om deze nieuwe vorm van poppodium te lanceren. Een samenwerking tussen Stichting ALive!, Creative Artschool Elevate, Muziekschool De Muzen en Org&co, waar ook de horeca bij wordt betrokken. En de jongerenraad en het jongerenpanel van bureau Coen hebben meegedacht. Er staat een goede basis met dit programmaplan, maar de uitvoering moet vooral met en door jongeren verder vorm krijgen. Ik heb daar veel vertrouwen in. Het enthousiasme, niet in de laatste plaats bij mijzelf, is groot. Dit kan niet anders dan een goede nieuwe start zijn.

Cultuur in Veenendaal krijgt met deze resultaten in 2016 een nieuwe boost. Dat geeft veel positieve energie die ten goede komt aan heel Veenendaal.

Arianne Hollander
Wethouder