Blijven bruisen!

Tijdens de raadscommissie stond de evaluatie van de horecanota op de agenda. Als VVD Veenendaal hadden we hiervoor vooral positieve woorden. Het vrijgeven van de sluitingstijden in de horeca heeft een goed effect gehad op de leefbaarheid in het centrum. De VVD heeft zich hier jarenlang voor ingezet. Ook is het goed om te zien dat de daling in het aantal horecabedrijven die sinds 2012 was ingezet in 2014 en 2014 is omgebogen naar een toename.

Er waren ook een aantal kritische vragen en opmerkingen. Zo hebben wij gevraagd om de geplande vereenvoudiging van het vergunningenproces door het invoeren van een nieuw systeem voortvarend aan te pakken en daar ook een datum aan te koppelen.

Daarnaast was er veel discussie in de commissie over de mogelijke invoering van de zogenaamde horeca-exploitatievergunning afhaalzaken. Het college stelt dat dit noodzakelijk is om bepalingen rond woon- en leefklimaat te kunnen stellen. De vraag die we als VVD hierbij hadden is: kan dit niet binnen de APV? Is de bestaande vergunning die de Drank- en Horecawet verplicht stelt niet voldoende? Bij een extra vergunning zadelen we de ondernemers weer op met allerlei papierwerk. Het college gaf aan dat de horeca-exploitatievergunning ook nodig kan zijn om criminaliteit te bestrijden. Wij zullen het eventuele voorstel tot invoering hiervan afwachten.

Verder hebben we aandacht gevraagd voor de pilot van VNG om drank toe te staan in winkels. Als VVD vinden we het prima als winkeliers de ruimte krijgen om een glas wijn te schenken. Deze zogenaamde ‘mengvormen’ van winkels en horeca doen steeds meer hun intrede en het is goed om ook hier ondernemers de vrijheid te geven. Wel zullen wij scherp letten op een gelijk speelveld. De horeca moet voldoen aan speciale vergunningen, dit moet niet omzeild kunnen worden door deze mengvormen.

Veenendaal Bruist. Het is een veelgehoorde kreet waar de VVD Veenendaal warm achter staat. Het bruisende komt van de ondernemers. De gemeente moet ruimte geven, goede randvoorwaarden scheppen en af en toe een duwtje in de goede richting geven. Door samen de schouders eronder te zetten is er steeds meer te doen in Veenendaal. Zo zorgen we ervoor dat ons Veenendaal zal blijven bruisen!

Dylan Lochtenberg
fractievoorzitter