De toekomst van de afvalverwerking Deel II

Wat gebeurt er met de door u gescheiden ingeleverde PMD afval? Om op die vraag antwoord te krijgen, heb ik laatst een bezoek aan de afvalverwerkingsbedrijf Attero te Wijster gebracht. Tezamen met diverse andere raadsleden en experts uit het land, kreeg ik een rondleiding.

Uw PMD afval wordt nog voor een substantieel na-gescheiden; ‘bronscheiding in combinatie met nascheiding’ wordt dat genoemd. Allereerst worden de onbruikbare gedeelten uit de PMD afvalstroom gehaald, zoals dik hard plastic, met allerlei andere afval gevulde blik en drankkartons etc. Dit gebeurt nog met de hand, omdat dit machinaal niet kan worden herkend. Vervolgens worden via een lopende bandsysteem het afval gescheiden in diverse stromen; PET- flessen, (transparante) PET- schaaltjes, PP, PEFolie/LDPE,Mix, drankenkartons en metalen

Naar een circulaire economie
Als afval een tweede leven krijgt en dient als grondstof voor nieuwe producten, dan kun je spreken van een circulaire economie. Maar niet al uw ingezamelde plastic is geschikt voor hergebruik. En er zijn ook nog altijd veel zaken die u niet in de PMD afvalzak kunt gooien. Chips-zakken, doordrukstrips, shopper-boodschappentassen etc. horen nog steeds bij het restafval, waar u voor moet betalen. De verpakkingsindustrie en de inkopers van onze voedingsmiddelen spelen een grote rol bij het voorkomen van niet voor hergebruik geschikte afvalstromen. Een volledig circulaire economie kan alleen slagen, indien alle partijen voldoende met elkaar gaan samenwerken. Daar ligt nog een grote uitdaging. Het gaat tenslotte niet alleen om de gemeentelijke doelstellingen voor gescheiden afvalinzameling, maar ook over circulair ontwerpen, circulair produceren en circulair inkopen. Dit laatste is met name detaak voor onze landelijke VVD politici. De cirkel moet rond zijn. Dan is er pas optimaal winst voor ons klimaat en voor onze portemonnee.

Yvonne Bottema