Veilig

Binnenkort wordt het nieuwe regionale Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld. Een ambitieus plan met goede prioriteiten. De VVD is vooral verheugd dat de ondermijning in de top prioriteiten staat. We hebben hier in het verleden voor gepleit en extra budget voor geregeld. Wel willen we wat accenten toevoegen bij zowel High Impact Crimes (zoals woninginbraken en overvallen) als polarisatie. Hiervoor gaan we wijzigingsvoorstellen indienen.

De VVD wil graag kentekenregistratie bij onze invalswegen. Hiermee kan de opsporing van mobiele bendes versterkt worden. Dat dit nodig is blijkt wel uit de stijging van het aantal pogingen tot inbraak. Daarnaast willen we een onderzoek naar straatintimidatie. Iedereen in Veenendaal hoort veilig over straat te kunnen zonder nageroepen, bespuugd of bespot te worden.

We ondersteunen het regionale karakter van dit IVP. Criminaliteit stopt immers niet bij de gemeentegrens; maar we zullen de lokaal gewenste aanpak niet uit het oog verliezen.

Ruben Schoeman