We kunnen dit samen aan!

Wie had dit vorig jaar kunnen voorzien? Corona heeft ons allen keihard geraakt. Met grote gevolgen voor onze zorg en economie. Wij leven mee met iedereen die getroffen is in deze crisis. We zijn tegelijkertijd trots op alle initiatieven die door inwoners, instellingen en ondernemers zijn genomen. Online activiteiten, een aangepaste Lampegietersavond en even wat extra kopen bij onze lokale winkeliers en horeca.

De VVD wil blijven investeren in banen, bouwen en bereikbaarheid. Als gevolg van de maatregelen om het Coronavirus een halt toe te roepen, liggen helaas veel onderdelen die Veenendaal zo bruisend maken stil. Een trieste aanblik. Lege terrassen, stoelen opgestapeld en een desolate parasol. Hopelijk hebben de strenge maatregelen snel effect en kunnen deze sectoren hun deuren weer openen. Als VVD willen we dat de horeca alle ruimte krijgt om de geleden schade in te halen; alle ruimte voor onder andere winterterrassen.

Ook wil de VVD blijven bouwen. Zoals hier, aan de voltooiing van Brouwerspoort. Dit houdt ons centrum toekomstbestendig als winkelhart van Midden-Nederland. Maar zeker ook om de hardop-lopende woningnood op te lossen. Inzetten op groei, zodat we alle voorzieningen kunnen behouden, zoals een theater, een goed uitgaansleven, een zwembad en een levendig verenigingsleven op gebied van sport en spel. Daarbij hoort ook voldoende ruimte en goede bereikbaarheid. We willen dat voorbereidingen voor de verbreding van de Rondweg-Oost onverminderd doorgaan. Verder zijn wij blij met de uitbreiding van het aantal handhavers, waardoor overlast en parkeerproblemen steviger kunnen worden aangepakt.

Politiek is keuzes maken. Andere ambities kunnen een tandje minder. Wij zijn tevreden dat het programma Veenendaal energieneutraal 2035 is bijgesteld naar de landelijke ambitie 2050. Te grote haast kost miljoenen extra. Zo midden in de Coronacrisis past geen lastenverhoging voor onze inwoners en bedrijven. Wij zijn dan ook trots dat het college een begroting presenteert zonder extra OZB-verhoging.

Dit zijn onze keuzes voor 2021. Maar Veenendaal maken we niet alleen in de raad, maar met álle Veenendalers. Het zijn moeilijke tijden, maar we kunnen dit samen aan!

Yvonne Bottema