VVD zegt NEE tegen megawindturbines

Het proces van de energietransitie dendert voort. De VVD Veenendaal wil geen megawindturbines, maar kiest voor zonne-energie op daken en parkeerterreinen. Én kiest voor kernenergie, die door gezamenlijke VVD-inzet in de lange termijn visie van de Regionale Energiestrategie (RES) Foodvalley is opgenomen.

© stichting duurzaam en leefbaar

De gemeenteraad van Veenendaal heeft vorig jaar uitgesproken dat zulke megawindturbines niet op Veens grondgebied horen. Echter onze buurgemeenten kiezen anders. Zo kiest de gemeente Renswoude voor de Emminkhuizerberg als zoekgebied voor twee 240 meter hoge windturbines. De gemeente Utrechtse Heuvelrug kiest Overberg als zoekgebied en Ede heeft plannen langs de A30. Allen zijn het locaties net over onze gemeentegrens, waarmee de consequenties vooral ook voor Veenendalers en hun woonomgeving zijn.

Draagvlak
Nu Veenendaal wordt geconfronteerd met de plannen voor megawindturbines op de grensvlakken van ons grondgebied, komt de vraag naar boven, hoe de belangen van de Veense inwoners straks worden meegenomen in de RES. Wordt er meer waarde gehecht aan het draagvlak bij diegenen die straks de dagelijkse lasten van de aanwezigheid van de megawindturbines zullen ervaren, of aan de belangen van diegenen die straks de lusten van windenergie zullen hebben? Wat de VVD betreft, zijn de belangen en wensen van de direct omwonenden van de hoogste rangorde. We zullen in het vervolgproces van de RES Foodvalley pleiten voor een evenwichtige draagkrachtmeting.

Yvonne Bottema
Fractievoorzitter

Luister ook naar het radio-interview over dit onderwerp met radio MidlandFM d.d. 6 april 2021.