VVD: ‘Snel aan de slag met nieuw theater!’

Het gebouw van Theater Lampegiet heeft al lang zijn beste tijd gehad. Het gebouw is verouderd, niet te isoleren en de onderhoudskosten gaan oplopen in de miljoenen. Ruben Schoeman, raadslid VVD: “Hoog tijd voor vernieuwing en hier was een voorstel voor. Helaas heeft de raad dit uitgesteld. Terwijl de nood hoog is en je hier echt iets van kan maken. De VVD komt met een initiatief om dit alsnog te doen.”

Theater Lampegiet dringt al langer aan op vernieuwing en stuurde samen met de muziekschool en de bibliotheek een verzoek aan de raad om het onderzoek te starten. Tevergeefs. Het collegevoorstel om de mogelijkheden te onderzoeken werd door een nipte meerderheid op de lange baan geschoven. De VVD verzette zich dit uitstel. Schoeman: “Erg jammer. We moeten hiermee gewoon aan de slag. Wij willen een groene theatertoren gecombineerd met woningbouw en horizontale beplanting. Daar kun je echt iets moois van maken waar je als Veenendaal trots op kan zijn!”

Het huidige theater is eigenlijk te klein om grote producties te blijven trekken. Met nieuwbouw zou er een wat grotere zaal kunnen komen. Maar ook een kleine zaal voor lokale gezelschappen. Maar naast de maatschappelijke voordelen wijst Schoeman ook op de economische gevolgen: “Het theater trekt bezoekers naar de binnenstad. Die kunnen dan onze winkels bezoeken en een hapje eten in onze horeca. Ook horen wij vanuit het bedrijfsleven dat goede culturele voorzieningen belangrijk zijn om nieuwe bedrijven en personeel aan te trekken. Goed voor onze lokale economie dus. Dat vinden wij als ondernemerspartij natuurlijk belangrijk.”

De drie christelijke partijen SGP, ChristenUnie en CDA waren voor uitstel, maar het kreeg een meerderheid door D66. Schoeman: “Met dit uitstel, dat tegen de uitdrukkelijke hartenkreet van de cultuursector zelf in ging, laten we de cultuur in de kou staan. Volgende maand komen we met een hernieuwd voorstel. We hopen vooral D66 hiervan te kunnen overtuigen.”

Ruben Schoeman
Raadslid VVD Veenendaal