Het verhaal van Veenendaal: cultureel erfgoed

De gemeente is beleid aan het maken over het cultureel erfgoed wat we in Veenendaal hebben. Het gaat om archeologie, historische bouwkunst en historische landschapsontwikkeling. Er is meer dan je zo op het oog zou verwachten. Uit de inventarisatie kwamen allerlei wetenswaardigheden naar boven over het vroege ontstaan van Veenendaal tijdens de veenafgravingen, maar ook over restanten van de Tweede Wereldoorlog. Tevens is er een overzicht van de historische en/of karakteristieke panden gemaakt. De gemeente is momenteel bezig met het ontwikkelen van een website met de titel ‘Veenendaal op de kaart’. Alle beschrijvingen en kaarten zullen binnenkort via deze website te bekijken zijn. Op deze manier hopen we het publieksbereik te vergroten, zodat iedereen ons cultureel erfgoed kan bewonderen.

De VVD vindt het belangrijk dat ons cultureel erfgoed behouden blijft. Daarom hebben wij ook ingestemd met het merendeel van de consultatievragen die ons werden voorgelegd. Voor onze historische bouwkunst wordt nog nagegaan of de gemeentelijke monumentenlijst daarvoor uitgebreid moet worden. De gemeente heeft ook een jaarlijks budget beschikbaar voor eigenaren van monumentenpanden voor instandhouding en verduurzaming. De inventarisatie en verdere uitwerking om het Veense erfgoed in beeld te brengen ziet er tot nu toe veelbelovend uit. De VVD ziet reikhalzend uit naar het definitieve beleidsstuk.

Leo Nooteboom