Werkbezoek Kliko: van bedrijfsnaam tot begrip

In de namiddag van 25 juni bracht de VVD een bezoek aan “Kliko”. Jan Huizer, ruim 10 jaar werkzaam binnen dit familiebedrijf, vertelde ons over dit bedrijf waar zo’n 70 mensen werkzaam zijn.

Kliko is de verzamelnaam van een viertal BV’s die actief zijn op het gebied van afvaloplossingen. De bekendste BV is die van de Kliko rolcontainer. De Kliko’s worden in Veenendaal geassembleerd. Daarnaast maken ze hier zelf ondergrondse afvalcontainers. Uit deze activiteit  is een softwaretak ontstaan. Daarmee richt Kliko zich op de afvalcontainers zelf, zodat tijdig onderhoud en beheer kan worden gedaan, maar bijvoorbeeld ook op slimme routes voor de afvalinzameling. De vierde BV is de vestiging in Antwerpen. Kliko heeft de voorkeur om alle disciplines in eigen huis te hebben. Zo kunnen ze snel inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Ook service en onderhoud worden in eigen beheer gedaan.

Kliko is naar Veenendaal gegaan onder huidig directeur en eigenaar Willem Jan Achterberg. Daarmee liet Kliko Alkmaar achter zich. In Veenendaal groeide het bedrijf de afgelopen decennia flink door. Recentelijk is een nieuwe hal in gebruik genomen, die al flink gevuld is met een voorraad Kliko’s in tal van kleuren. In deze nieuwe hal is ook het Kliko-museum gevestigd, waar de indrukwekkende ontwikkeling van de branche in beeld is gebracht. De VVD is er blij mee dat zulke bedrijven in onze regio zitten en dat we hierbij op bezoek mochten komen.

Martijn Koppert