VVD Veenendaal: meer ruimte voor evenementen op zondag!

Maximaal zes zondagen per jaar evenementen in Veenendaal. Sinds jaar en dag is dit het compromis in de gemeenteraad. Maar de VVD Veenendaal wil in de volgende periode meer ruimte bieden. Henk Vernout, kandidaat-raadslid: “Laten we de Veense evenementensector én de Veenendalers de ruimte geven die we de afgelopen twee jaar zo gemist hebben.”

© Rijnpost

Vernout is 28 en staat op plek 7 van de kandidatenlijst van de VVD. Naast zijn werk bij een mediabedrijf in Amsterdam is hij actief als vrijwilliger in het Veense culturele leven. Onder andere betrokken bij de organisatie van het Kunstfestival. Vernout: “Daar en om me heen merk ik hoe graag mensen elkaar weer willen ontmoeten. De zondag is daar voor veel mensen ook een geschikte dag voor. Maar de huidige mogelijkheden zijn té beperkt. Met twee keer kermis en twee muziekevenementen op zondag kom je al op vier. Met nog een Proeffestival en een Kunstfestival zit je aan het maximum en moet je nee gaan verkopen. Dat past toch niet meer anno 2022? En zeker niet na de afgelopen twee moeilijke coronajaren. Ook onze ondernemers in die branche kunnen alle steun goed gebruiken!”

Het huidige compromis is 20 jaar oud. Destijds was het een grote stap. Maar nu is volgens de VVD een volgende nodig. In het begin was het zelden tot nooit dat er meer dan zes evenementen werden aangevraagd. Maar nu is dat wel zo. Vernout: “Dat laat zien dat er een behoefte is. Een groeiende behoefte. Het is daarbij wel belangrijk te vermelden dat evenementen op zondag niet op alle locaties zijn toegestaan en ook aan strengere geluidsnormen moeten voldoen. Dat past ook bij Veenendaal, waar we respect hebben voor en rekening houden met elkaar. Maar daarbij hoort dan ook ruimte voor de Veenendalers die een mooi evenement willen organiseren en die daarvan willen genieten. Daarom hopen wij op zoveel mogelijk steun, zodat we dit tijdens de volgende raadsperiode kunnen realiseren.”