Urbaniseert Veenendaal?

Hoewel Veenendaal geen stadsrechten heeft en daarom nog steeds als 'dorp' wordt gezien, lijkt het dat de Urban Sportweek van 5 t/m 9 januari 2015 iets aan dat imago kan veranderen. Urban 'staat' voor een snelgroeiende en groots omvattende straatcultuur, iets wat we voorheen alleen maar in de grote steden tegenkwamen en nu dus ook in ons Veenendaal. Wat ooit als muziekstroming begon is nu tot een 'way of life' uitgegroeid met bijbehorende sporten zoals BMX-en, skateboarden of freerunning. Urban Sports is een totaalpakket, waarbij het gaat om veel verschillende uitdagende (straat)- sporten en daarnaast ook om de lifestyle van kleding en muziek. Het aanspreken van de sporters in hun eigen belevingswereld staat hierbij centraal.

Sportservice Veenendaal had deze week de Sporthal West omgebouwd tot een Urban Paleis, waar streetdance, freerunning (de hal als stormbaan), trial bike, floor ball, street soccer en graffiti aan leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs werd aangeboden. De sporthal was daarbij prachtig diffuus verlicht, zodat er een apart sportsfeertje ontstond. Het was prachtig om te zien hoe de jeugd gretig gebruik maakte van het aangeboden programma en heel gemakkelijk in beweging was te krijgen. Dat lijkt paradoxaal als je kijkt naar wat er nu in de samenleving speelt: jeugd beweegt en sport minder. Het ledental loopt terug bij sportverenigingen, vooral bij de jeugd. De overheden hebben moeite om de jeugd te bereiken en/of in beweging te krijgen, ondanks de maatschappelijke discussie rondom gezonde leefstijl. De opkomst van de Urban Culture lijkt bij te dragen aan een eventuele oplossing; het is een mooie aanvulling op het huidige sportaanbod en kan gezien worden als breedtesport. Je hebt al genoeg aan 1m2 om Urban te beoefenen. De gemeente Veenendaal heeft Scoren-in-de-Wijk en daarnaast is er ook al een skatebaan bij het evenemententerrein.

Ruim 1100 Veenendalers zagen op het 25ste Sportgala in Sporthal West een aantal Urban presentaties op hoog niveau met BMX-en, half pipe (skate baan), de grote trampoline en paaldansen. Sportservice Veenendaal heeft met dit voortreffelijk georganiseerde Sportgala, als afsluiting van een mooie Urban Week, laten zien dat ze 'bij de tijd' blijft.

De VVD ziet veel mogelijkheden om de arrangementen van Urban serieus bij het beleidskader WMO en beleidskader Jeugd te betrekken. Ook zijn wij als VVD benieuwd welke sportieve toekomstvisies er worden neergelegd in het nog te verschijnen Beleidskader Sport 2016-2019.
Wellicht krijgt Veenendaal door Urban Sports toch nog iets van 'stadse' trekjes ...

Siem Gerritsen, raadslid Veenendaal