Niet opleggen, maar ruimte geven!

Begin 2013 heeft de VVD Veenendaal met succes het initiatief genomen tot
het instellen van een jaarlijkse MVO-prijs. Ondernemers die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel hebben worden hiermee positief in beeld gebracht. Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de BedrijvenKring Veenendaal (BKV) werd voor de derdekeer de MVO-prijs Veenendaal uitgereikt. Burgemeester Kolff overhandigde namens de jury de prijs aan Jeroen de Jong van Dishman NetherlandsEerdere winnaars waren Complementair Premiums & Gifts en de Koninklijke Ginkel Groep.

De VVD Veenendaal feliciteert Dishman van harte met de prijs. Alle reden voor een werkbezoek aan dit Veense bedrijf. Daar gingen de raadsleden in gesprek met Jeroen de Jong en Mark Ipema. Dishman is een bedrijf dat actief is op het gebied van marketing/verkoop en productie van producten voor de farmaceutische, cosmetische, voeding- en diervoederindustrie, garnalenteelt en industriële toepassingen. Het is een bedrijf dat de verandering van Veenendaal symboliseert. In het verleden was het verbonden met de wolindustrieen inmiddels worden er hoogwaardige vitaminen en voedingssupplementen gemaakt. Maar er is meer. Ook op het gebied van MVO wil het bedrijf nadrukkelijk meedoen. In de woorden van Mark Ipema: “De aarde iets beter achterlaten. Dat is de drijfveer!

Het bedrijf is dan ook actief op de thema’s duurzaamheid, arbeidsmarkt en de relatie met de omwonenden. Het zet zich in om energieneutraal te werken, maar kijkt ook hoe het wereldwijd een bijdrage kan leveren. Daar zitten complexe dilemma’s bij. Zo is meer consumptie goed voor het bedrijf, maar teveel is niet goed voor de wereld. Daarom is het bedrijf gaan omdenken. Door nieuwe soorten (plantaardige) diervoeder is de druk op de ecologie van de aarde veel lager, zodat je meer mensen kunt voeden met een duurzamere voedselproductie. Jeroen de Jong: “Het enthousiasme groeit, ook in Veenendaal. Met meer economische groei is er ook meer ruimte voor mvo. Vraag je niet af wat de businesscase van duurzaamheid is, maar hoe duurzaam is je business case.”

Ook het bieden van banen aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt heeft de aandacht. Dit gebeurt op basis van loonwaarde en reële salarissen. Binnen het bedrijf worden met de wat eenvoudiger werkzaamheden werkplekken vrijgemaakt. Denk aan het schoonmaken van glas of papier plaatsen in de ordners. Zo haal je mensen weg van de randen, en juist ín de samenleving. Het bedrijf hoopt dat de gemeente een ondersteunende rol neemt. Niet dingen opleggen, maar juist ruimte geven en mooie dingen laten ontstaan. Het gaat om intrinsieke ambitie en die is bij Dishman ruimschoots aanwezigDe jury van de MVO-prijs was dan ook unaniem in haar oordeel en is trots op deze ondernemer die maatschappelijke verantwoordelijkheid in haar bedrijfsvoering centraal stelt.

Als VVD Veenendaal zijn we dan ook erg blij met de derde uitreiking van de prijs. Een bedrijf dat zich op het vlak van MVO zo duidelijk inspant, kan een voorbeeldfunctie vervullen voor anderen. Daarom hebben wij ons ingezet voor een jaarlijkse prijs, zodat de doelstellingen van MVO blijvend onder de aandacht komen. Alleen samen met ondernemers, onderwijs, werkzoekenden en andere betrokkenen kan onze liberale ambitie gerealiseerd worden. Oog voor ieder individu en ieder talent op de arbeidsmarkt!