De visie van Sport Totaal op Veenendaal

Op dinsdag 16 februari jl. is de fractie van de VVD op werkbezoek geweest bij Sport Totaal te Veenendaal. Dit bureau organiseert zowel voor toeristen als voor bedrijven sportieve (dag)activiteiten, verhuurt sport- en spelattracties, fietsen, kano's en exploiteert twee outdoor-parken (in Overberg en Leersum). Sport Totaal werkt samen met diverse hotels en horeca-instellingen, zoals o.a. Van der Valk Hotel Veenendaal, Bosrestaurant Overberg, Residence Rhenen. Daarnaast wordt er veel samengewerkt met sportverenigingen en worden er diensten verleend aan o.a. Spring in ’t Park en Bouwdorp. Klanten komen uit heel Nederland, België en Duitsland.

Volgens directeur/eigenaar Ruud Burgers is Veenendaal veel te bescheiden in wat ze werkelijk te bieden heeft. “Veenendaal ligt midden in een prachtige natuurlijke omgeving, maar er is verder zo weinig te beleven”, zo hoort hij regelmatig van zijn klanten. “De samenwerking met bedrijven die in dezelfde lijn zitten (hotel, restaurant, outdoor) is een gouden driehoek en kan nog veel meer worden uitgewerkt. We moeten verbindingen leggen tussen toerisme, horeca, cultuur en lokale ondernemers. Het toerisme staat in Veenendaal nog in de kinderschoenen, terwijl juist veel winst te behalen valt op het gebied van beleving en bruisen voor Veenendaal. De promotie van Veenendaal is nog te veel gericht op Winkelstad Veenendaal, maar nog te weinig op het toerisme.”, volgens Burgers. “Kansen om het imago van Veenendaal te verbeteren, worden niet voldoende benut.” Organisatiebureau Sport Totaal wil en kan daar desgewenst een bijdrage aan leveren door een compleet pakket aan te bieden. Via een GPS kunnen musea, Cultuurfabriek, Spectrum, bibliotheek en sportieve activiteiten, in samenwerking met restaurants en cafe’s, aan elkaar gekoppeld worden. “Nu gaan veel van onze klanten na een dagje sportactiviteiten lekker uit in Utrecht of Arnhem en niet in Veenendaal.”

VVD Veenendaal ziet ook de kansen om met een goed breed toeristisch beleid Veenendaal tot een bruisende en moderne stad te maken. We zullen deze input van organisatiebureau Sport Totaal meenemen in de besprekingen van de herijking Strategische Visie Veenendaal 2040 en bij het raadsvoorstel Sportnota 2016-2019 ‘Sporten is meer dan Bewegen alleen’.

Siem Gerritsen, raadslid VVD Veenendaal

Organisatiebureau Sport Totaal werkt ook samen met opleidingen als CIOS, MBO - en HBO toerisme en met Het Perron (Praktijkonderwijs). Studenten en leerlingen van deze opleidingen lopen er stage en worden daarin intensief begeleid. Vanuit Het Perron is er ook begeleiding door een docent. Ook wordt er gekeken of er mensen ingezet kunnen worden met enige afstand tot de arbeidsmarkt (te denken valt dan aan reparaties van gebruikt materiaal, fietsen e.d.). Organisatiebureau Sport Totaal is een erkend leerbedrijf (www.s-bb.nl ,voorheen o.a. Ecabo of Calibris).