Sentimenten rond de Juliahoeve

De Juliahoeve aan de Zandheuvelweg is een boerderijgebouwd ergens tussen 1900 en 1905. De hoeve heeft een aantal karakteristieke elementen in de gevel, hetgeen een monumentale status zou kunnen rechtvaardigen. Een procedure tot het verlenen van een gemeentelijke monumentenstatus loopt op dit moment nog, inclusief een bezwaar en beroep aangetekend door de landeigenaar. Ondertussen staat de hoeve al jaren leeg en is het geheel behoorlijk aan het verloederen. De landeigenaar (Prattenburg) wil nu de agrarische bestemming wijzigen en er 3 woningen bouwen, als één van de economische dragers voor in stand houden van het recreatiegebied Kwintelooijen voor het publiek. Daar moet de Veenendaalse Raad de komende week haar denkwijze over bepalen als inbreng tijdens de door de Provincie Utrecht op 4 april te houden hooravond voorontwerp inpassingsplan landgoed Prattenburg.

De VVD heeft niet zoveel bedenkingen tegen dit (deel)plan. De randvoorwaarden voor de aldaar toegestane bebouwing zijn heel streng en doen recht aan het traditionele agrarische landschap op die plek. Er blijft een waardevolle oude boom staan en de bestaande historische houtwallen blijven ook behouden. Het is ook niet op voorhand gezegd dat de Juliahoeve gesloopt gaat worden. Er is advies gevraagd aan de monumentencommissie omtrent de bouwkundige staat van de hoeve. Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat er straks onderdelen van de Juliahoeve kunnen worden gerenoveerd in combinatie van nieuwbouw. Daar hebben we alle vertrouwen in.

De sentimenten rond een wel of niet monumentale status van de Juliahoeve staan, wat de VVD betreft, ook niet in verhouding met het wel of niet open kunnen houden van het recreatiegebied Kwintelooijen. Dat belang voor alle Veenendaalse inwoners weegt voor ons zwaarder, daarom zullen wij ook instemmen met dit raadsvoorstel.

Yvonne Bottema