Werk aan de winkel(stad)!

Afgelopen zaterdag gingen raadsleden van alle politieke partijen de straat op om meningen over het winkelcentrum op te halen bij de bezoekers. Het winkelcentrum van Veenendaal gaat velen aan het hart. Het is de grootste banenmotor van Veenendaal, waar 350 winkeliers en 4000 mensen hun brood verdienen. Maar door verschillende ontwikkelingen staat het winkelcentrum onder druk. Dit is voor de VVD Veenendaal echter geen reden om bij de pakken neer te zitten. We moeten juist samen de schouders eronder zetten.

Daarom heeft de VVD in december motie ingediend om samen met alle betrokkenen de dialoog aan te gaan over ons winkelcentrum. Op basis daarvan kan de raad dan een concreet plan aannemen om ons winkelcentrum een goede stimulans te geven. Deze motie is unaniem aangenomen en wordt uitgevoerd door een werkgroep van drie raadsleden, bestaande uit Dylan Lochtenberg (voorzitter), Tineke Bette-Van de Nadort en Dorus Helsen.

De dialoog wordt gevoerd aan de hand van de volgende acht thema's:

1. Parkeerrevolutie: hebben de tarieven van het parkeren invloed op het wel of niet bezoeken van het centrum?
  2. Fietsers zijn te gast: hoe kunnen we het fietsparkeren in het centrum in goede banen leiden?
  3. Pnielgebouw: hoe kunnen we het Pnielgebouw inzetten om meer bezoekers naar het centrum te krijgen?
  4. Voormalige Rabobank-locatie: hoe kunnen we deze locatie aantrekkelijker maken om meer bezoekers naar het centrum te krijgen?
  5. Topattractie: hoe kunnen we bezoekers verrassen met iets nieuws, meer beleving in het centrum?
  6. Citydressing: hoe kunnen we de sfeer in het centrum verder verbeteren?
  7. Spraakmakende evenementen: hoe kunnen spraakmakende evenementen bijdragen aan meer bezoekers in het centrum?
  8. Branden merk Winkelstad Veenendaal: hoe kunnen we Winkelstad Veenendaal nog beter op de kaart zetten?

De eerste actie was dan ook 'Raad op straat', waar namens de VVD de raadsleden Yvonne Bottema en Dylan Lochtenberg aan deelnamen. Dit was een zeer geslaagde actie. De bezoekers, zowel binnen als buiten Veenendaal, bleken graag bereid om met de politiek te praten en input mee te geven. Bovendien bleek men overwegend positief over het winkelcentrum. Wel zijn er meerdere ideeën meegegeven om het winkelhart nóg beter te maken. Als tweede actie is er een online enquête gelanceerd, die is te bezoeken via: http://www.gemeenteraad.veenendaal.nl/  Als derde en laatste actie zal er op 16 maart om 19:30 uur een Dialoogavond gehouden worden in het gemeentehuis, waarbij de aanwezigen concreet kunnen aangeven wat zij de beste ideeën vinden om in te investeren.

De VVD Veenendaal is blij met de uitvoering van de motie. Een goed draaiend winkelcentrum is in het belang van heel Veenendaal. Het is dan ook goed om als politiek samen met de Veense samenleving aan de slag te gaan om het winkelhart klaar te maken voor de toekomst.

Dylan Lochtenberg