Meer criteria nodig bij evaluatie proef gratis parkeren

In de drie gemeentelijke parkeergarages (Arie van Hensbergen, Tricotage & Gemeentehuis) is tijdelijk “gratis parkeren op zaterdag” mogelijk. De proef is eind vorig jaar gestart en zal nog voortduren tot eind 2016. Daarna zal er worden geëvalueerd om te kunnen beoordelen wat deze proef heeft opgeleverd voor onze binnenstad. Tijdens de raadscommissie van 22 maart heeft de VVD naast de voorgestelde criteria door het college, nog extra criteria benoemt die moeten worden onderzocht.

Het is vrij logisch dat de bezettingsgraad van de garages omhoog gaat; indien de prijs zakt of de voorziening zelfs gratis wordt, parkeren bezoekers sneller hun auto in één van de gemeentelijke garages. Dit heeft te maken met prijselasticiteit. Dat kan iedereen bedenken. Maar in hoeverre is hier dan sprake van verhoging van het aantal bezoekers in ons centrum? Er moet gecontroleerd worden in hoeverre hier sprake is van een verschuiving van commerciële garages of parkeerterreinen naar gemeentelijke garages, maar ook van bezoekers die normaal gesproken met de fiets of lopend naar het centrum waren gegaan. Het is van belang dat commerciële garages meewerken aan dit onderzoek om conclusies te kunnen trekken.
Ook zijn we als VVD benieuwd wie er gebruik maakt van gratis parkeren op zaterdag. Vaak zijn de garages al vroeg gevuld en staan veel auto’s er van 9:00 tot 17:00. Gaat het hier om bezoekers van het winkelcentrum of om winkelpersoneel en/of ondernemers?
Ten slotte heeft de VVD aangegeven dat economische groei meegenomen moet worden in het onderzoek. Indien de koopkracht toeneemt, is het logisch dat er meer bezoekers komen. Komt de verhoging van de omzet winkeliers dan door het aanbod van gratis parkeren of door een stijgende economie?
Kortom; het is nog niet zo gemakkelijk om een goede evaluatie van deze proef te maken. Verschillende criteria spelen een rol en e.e.a. is niet los van elkaar te onderscheiden. Het aanbod van gratis parkeren dient een economische meerwaarde te hebben voor ons winkelcentrum. Deze extra ondersteuning van ons winkelhart is de reden geweest waarom de VVD toentertijd voor de proef heeft gestemd. We wachten met smart de evaluatie af.

Kevin van Oosteren
commissielid VVD Veenendaal

_______________________
Noot:
Het college heeft voorgesteld om de proef op 6 criteria te gaan evalueren:
1.       Vergroting van het aantal passanten bij de tellers
2.       Betere bezetting van de parkeervoorzieningen