Blijverslening: steun in een zelfredzame samenleving

De Blijverslening is een lening waarmee de gemeente en/of provincie willen stimuleren dat woningen levensloopbestendig worden gemaakt en ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Met de Blijverslening kan tegen een gunstige rente en voorwaarden een hypothecaire lening worden afgesloten voor het doen van aanpassingen in de koopwoning.

De VVD is blij met de komst van de blijverslening. Dat past bij de wens dat ouderen langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Dit past ook in een zelfredzame samenleving, waarbij een kleine financiƫle steun vanuit de gemeente een uitkomst kan bieden daar waar het niet meer mogelijk is voor ouderen om financiering voor aanpassingen in de woning te krijgen vanuit de marktpartijen.

De gemeente werkt bij de blijverslening samen met het SVn (=Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten). In het raadsvoorstel, welke op 30 maart is besproken, stelde het college extra voorwaarden bovenop de voorwaarden van de SVn. We hebben als VVD een hekel aan extra regelgeving en vragen ons dan ook sterk af wat de toegevoegde waarde van deze extra voorwaarden is. Zeker met betrekking tot de extra eis dat de eigenaar/bewoner minimaal 5 jaar in de woning moet hebben gewoond. De voorzienbaarheid van gezondheidsproblemen en de daarbij gewenste aanpassingen is een moeilijke en vaak subjectieve discussie. De VVD kan zich niet voorstellen dat er veel ouderen zullen zijn die een andere woning gaan kopen om vervolgens direct na aankoop een aanvraag in te dienen voor aanpassingen. Bovendien zijn de voorwaarden van de SvN  zodanig duidelijk dat een aanvraag kan worden afgewezen indien de aanvrager bij een reguliere bankinstelling terecht kan. We hebben daarvoor samen met de CU en LV een amendement opgesteld om deze onnodig beperkende maatregel te schrappen. Dit amendement is met een raadsmeerderheid aangenomen. Het amendement van de PvdA om een blijverslening niet voor ouderen met een koopwoning van meer dan 3 ton WOZ waarde heeft het gelukkig niet gehaald. De VVD heeft tijdens de vergadering duidelijk gemaakt dat we tegen elke vorm van inkomenspolitiek op gemeentelijke niveau zijn.

We hopen dat de blijverslening voorziet in een behoefte voor huishoudens met een zorgvraag om langer in hun eigen vertrouwde omgeving te blijven wonen en dat het een uitstekende steun is in onze veranderde samenleving.

Yvonne Bottema