De VVD als initiator van toerisme en recreatie

Het toerisme in Veenendaal staat nog in de kinderschoenen. Daarom heeft de VVD in de Raad van 31 maart 2016 een motie ingediend om het toerisme in combinatie met outdoor-activiteiten en recreatie verder uit te werken. We hebben dit gedaan bij de bespreking van het Beleidskader Sport 2016-2019, die als titel heeft ‘Sport is meer dan Bewegen’. De motie heeft het niet gehaald. Nog niet, denken we.

Veenendaal ligt in een schitterende natuurlijke omgeving. Dat biedt volop mogelijkheden om toerisme en recreatie verder uit te bouwen. De VVD ziet veel mogelijkheden in het realiseren van een netwerk. De mogelijkheden op technisch gebied breiden zich snel uit; via gps en een app zijn we in staat om een compleet pakket te bieden aan toeristen, waarbij musea, de Cultuurfabriek, het Spectrum, bibliotheek, historische plekken, toeristische attracties en outdoor activiteiten, in samenwerking met hotels en restaurants, aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dit past uitstekend in onze ambities als ICT stad en is goed voor onze lokale economie.

De gemeente moet hierbij een faciliterende en stimulerende rol oppakken. Samen met de directeur van het regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei en de gemeente willen we een brainstormavond organiseren waarbij we alle betrokken partijen in deze branche willen uitnodigen, om verdere stappen te zetten. Uiteindelijk zijn de ondernemers in de regio zelf aan zet.

Siem Gerritsen, raadslid VVD Veenendaal

De motie:

Sport en dan met name de outdoor activiteiten (waar veel gasten uit binnen- en buitenland aan deelnemen) is het start- en uitgangspunt geworden van ons netwerkvoorstel.

Vanuit de VVD waren daarbij de volgende overwegingen:

- Commerciële aanbieders, waaronder aanbieders van outdoor activiteiten, worden niet genoemd in het Beleidskader.

- Toerisme en recreatie worden niet genoemd, maar vanaf mei 2015 is het Regionaal Bureau voor Toerisme Vallei & Heuvelrug actief bezig met het op de 'kaart zetten' van de regio vanuit recreatief- toeristisch perspectief. De gemeente Veenendaal is daarbij een van de opdrachtgevers.

- Wij vinden dat de promotie van Veenendaal vooral gericht is op Winkelstad Veenendaal en nog nauwelijks op toerisme en recreatie.

- De VVD vindt dat je verbindingen moet maken tussen toerisme, horeca, cultuur en lokale ondernemers en dat dat nieuwe kansen voor Veenendaal biedt.

- Inmiddels is het technisch mogelijk om een compleet pakket aan te bieden aan gasten, waarin musea, cultuurfabriek, spectrum, bibliotheek, historische plekken, toeristische attracties en sportieve activiteiten, in samenwerking met hotels en restaurants, aan elkaar gekoppeld kunnen worden. (GPS en App)

- Daardoor wordt de lokale economie gestimuleerd en zullen de inkomsten uit toeristenbelasting stijgen.