Gratis parkeren, een juridisch moeras

Afgelopen donderdag sprak de raad weer over het besluit ‘Gratis parkeren op de zaterdag in de drie gemeentelijke garages’. Dit keer omdat de bezwaarschriftcommissie de bezwaren van de commerciële parkeergarage ontvankelijk en gegrond had verklaard met het zwaarste oordeel; het raadsbesluit moet worden ingetrokken. Het college stelde echter voor om dit advies niet over te nemen, het voorstel te repareren en daarmee de proef van gratis parkeren door te laten gaan.

In wat voor juridisch moeras zijn wij beland? Vanuit een gevoel van urgentie voor ons winkelcentrum en wetende hoe belangrijk de hoogte van de parkeertarieven zijn, hebben we destijds als second best voor het amendement gratis parkeren in de gemeentelijke garages gestemd. De VVD had namelijk liever een bevriezing van de parkeertarieven gezien. Hiertoe hebben we ook een amendement ingediend, dat helaas geen meerderheid kreeg. De VVD heeft uitgebreid vragen gesteld over concurrentievervalsing aan de CU als hoofdindiener. Ons werd verzekerd dat er in voldoende mate overleg was geweest met de commerciële parkeergarages. In de raad werd zelfs gesteld dat er overleg tussen de indieners en de commerciëlen was, met als doel dat ook zij zouden aansluiten bij het gratis parkeren op zaterdag. Nu blijkt dat er geen of nauwelijks overleg geweest, in ieder geval niet met de bevoegde personen. Achteraf kunnen we de conclusie trekken dat we als raad niet goed zijn geïnformeerd. De CU heeft hiervoor tijdens de afgelopen raadsvergadering haar excuses aangeboden.

Als VVD sluiten we niet de oren voor de positieve geluiden over gratis parkeren op de zaterdag. We zien echter ook de belangen van de commerciële garages. De wet Markt en Overheid beschermt het bedrijfsleven voor concurrentievervalsing door de overheid. En dat is terecht! Het amendement van de PvdA, CU en CDA om het besluit te verdagen, geeft schijnbaar meer ruimte om nader onderzoek te plegen, maar het leidt ook tot hogere juridische kosten en we lopen risico een dwangsom te krijgen. Dit omdat de wet slechts ruimte biedt om één keer te verdagen. Dat eerste besluit tot verdaging hebben we in maart 2015 al genomen. Daarom heeft de VVD tegen dit amendement gestemd. We geloven er namelijk niet in dat uitstel gaat leiden tot een betere onderbouwing. De wethouder gaf ook aan dat de onderbouwing in het gerepareerde voorstel goed is en dat meer uitstel overbodig is. De meerderheid van de raad heeft dit geloof wel, waardoor we op 23 juni a.s. wederom over gratis parkeren zullen praten. Maar of dit allemaal voldoende is om te voorkomen dat de gemeente nog verder in een juridisch moeras gaat zakken kan niemand ons garanderen. We zullen het ontdekken.

Yvonne Bottema