Accommodatiebeleid

Accommodaties zijn gebouwen met een publiek-maatschappelijke functie, die worden gebruikt voor activiteiten op het gebied van sport, cultuur, buurt- en welzijnswerk, onderwijs en zorg. Denk hierbij aan gebouwen zoals scholen, integrale kindcentra, sporthallen, gymnastieklokalen, maar ook de bibliotheek, zorgcentra, buurthuizen enzovoorts. Onze maatschappij verandert momenteel snel en zo is het goed om te discussiëren over maatschappelijke functies, enerzijds vanuit de ‘behoefte van de gebruiker’, en anderzijds vanuit een zo effectief gebruik maken van de aantallen m2. Het raadsvoorstel, welke afgelopen dinsdag aan de raadscommissie is voorgelegd, is een goed begin. Het document gaat uit van bestaande beleid op het gebied van Onderwijs, WMO, Sport, Cultuur, Jeugd en Milieu. Er is gekeken naar de bezettingsgraad van de gebouwen, efficiënt inzetten van accommodatie, maatschappelijk rendement, mogelijkheden voor combinatiegebruik en een gebouw voor een herpositie in aanmerking komt of moet worden afgestoten. Koren op de molen van een liberaal, zou je zeggen. Maar is dat nu wat de VVD van een accommodatiebeleid verwacht? Wat ons betreft mag er nog wel een stapje extra worden gezet. Wat is er over pak ‘m beet 10 jaar bijvoorbeeld nog nodig? Ook willen wij dat commerciële panden en functies in het onderzoek worden betrokken. Waar blijft de brede blik?

Logische ontmoetingsplekken

Bij de vorming van een beleid moet je nadrukkelijk kijken naar de behoefte van de toekomstige gebruikers. Nu al ontmoeten mensen elkaar op verschillende plekken. Sportkantines hebben voor een bepaalde groep in de samenleving al een functie als ontmoetingscentra. Het is een verzamelplek voor, na en tijdens het uitoefen van sport. Dus waarom die kantines niet geschikt maken zodat ook andere groepen elkaar kunnen ontmoeten? Hetzelfde geldt voor de bibliotheek. Mensen komen niet meer naar de bibliotheekalleen om boeken te lenen. Het is meer en meer een ontmoetingsplek geworden en een plek waar mensen op allerlei manieren informatie tot zich nemen, digitaal en op papier. Of nog een stapje verder; heeft het restaurant van de Hema of de koffiecorner bij de Jumbo/AH, niet al een functie als ontmoetingsplek? Het verstrekken van tegoedbonnen voor een kop koffie of een maaltijd, is vele malen goedkoper dan het beheren van een buurthuis. Wanneer durven we het aan om ‘de markt’ meer te betrekken in de discussie over behoud van maatschappelijke en sociale voorzieningen?

Samenhang met vastgoedmanagement

De wethouder heeft in dit accommodatiebeleid gekozen voor een splitsing met het gemeentelijk vastgoedbeleid. Wat de VVD betreft, geen slimme keuze. Zoals in het plan zelf al staat maakt het voorliggende accommodatiebeleid onderdeel uit van een gepland proces, waarbij in samenhang met vastgoedmanagement in een aantal logische stappen gekomen wordt van beheer naar sturing. Ondertussen maken de conclusies van deze inventarisatie met betrekking tot herpositioneren of afstoten, duidelijk dat er niet al te lang gewacht kan worden met het verder ontwikkelen van een vastgoedbeleid. Bij 15% van de objecten is geen sprake meer van het accommoderen van een beleidsondersteunende functie. In ca 8% van de objecten is sprake van actuele leegstand. In ca 10% ontstaat op korte of langere termijn een leegstandsituatie in onderwijsgebouwen. Indien we deze percentages bij elkaar optellen, komen we tot maar liefst 33% van de objecten waar we iets mee moeten. We staan in de nabije toekomst voor een enorme financiële opgave waarbij de consequenties vanuit dit accommodatiebeleid niet zichtbaar worden gemaakt. Raar dat er in dit raadsvoorstel geen enkele financiële onderbouwing en een risicoanalyse is opgenomen.Terwijl de wethouder al in mei 2015 de conclusie trok dat het huidige vastgoedbeleid niet meer toereikend zou zijn. Dat klopt ook: een adequaat vastgoedbeleid moet in een situatie van 33% herbezinning meer omvatten dat de staat van onderhoud en de hoogte van de beheerskosten. De VVD wil in een vastgoedbeleid een duidelijke risicoanalyse per af te stoten object, een analyse van de mogelijkheden tot ontwikkeling naar woningbouw in relatie met het projectenboek en de woonvisie. Een vastgoedbeheerbeleid 2017-2020 zal in december 2016 pas aan de raad worden voorgelegd. Wat de VVD betreft is met dit accommodatiebeleid meer een tussenstap gezet. Als raad hebben we de taak om het gemeentelijk huishoudboekje op orde te brengen c.q. te houden en dat betekent keuzes maken gefundeerd op een integraal alles omvattend en adequaat beleid.

Yvonne Bottema