Werkbezoek aan Landgoed Prattenburg

Maandagavond 6 juni hebben de raadsleden van Veenendaal een bijzonder leuk en aangenaam werkbezoek gehad bij het Landgoed Prattenburg in het kader van het inpassingsplan van de Provincie Utrecht. Freule Van Asch van Wijck vertelde ons met passie hoe zij en haar familie het park open kunnen houden voor het publiek en alle obstakels die ze daarbij tegenkomen. Het Landgoed Prattenburg is een Nationaal  Park in handen van particulieren (liggend in twee gemeenten, te weten Rhenen en Veenendaal) waar jaarlijks 200.000 bezoekers komen die genieten van de bossen. 70% van de bezoekers komt uit Veenendaal.

Het beheer van het landgoed is een kostbare zaak, vertelde de familie. Ze ontvangen een kleine bijdrage van de overheid voor de openstelling van het bos. Naast de inkomsten uit de bosbouw en landbouw op het terrein, hebben zij behoefte aan meer economische dragers die inkomsten opleveren. De Raad van Veenendaal heeft eerder hier over gesproken, toen het -als onderdeel van het inpassingsplan- ging over de sloop van de Juliahoeve en de wens van de familie om aldaar 3 woningen te bouwen. (zie hiervoor mijn eerdere blog Juliahoeve).

De VVD ondersteunt de plannen van het Landgoed Prattenburg. Het inpassingsplan ligt ter inzage bij de Provincie tot half juli.

Yvonne Bottema

Kijk voor meer foto’s op onze Facebook pagina.