We bouwen voort!

Voorzitter, vorig jaar sprak de VVD van de zon die doorbrak boven Veenendaal. Niet alleen letterlijk, maar ook in economisch opzicht. Wij zijn blij te constateren dat het herstel doorgezet heeft. De jaren van crisis zijn voorbij en het Veense schip heeft de storm goed doorstaan. En al blijven er donkere wolken, de tijd is daar om niet slechts te denken aan het behoud van het schip, maar ook aan het sterker maken ervan en aan het uitzetten van een nieuwe koers.

Economie en werk blijven topprioriteiten voor de VVD. Het aantal banen moet omhoog! Daarom zijn wij blij dat Veenendaal gekozen heeft voor heldere economische speerpunten. De ICT-visie is vastgesteld en we werken hard aan een ICT-campus. De ondernemers die wij spreken zijn zeer enthousiast over dit initiatief. Blijvende aandacht hebben wij voor stageplaatsen en voldoende hoog opgeleid personeel. Recente CBS-cijfers geven aan dat 8% van alle vacatures vorig jaar bij een ICT-bedrijf warenBij onze werkbezoeken aan bedrijven en onderwijsinstellingen horen wij dat het nog steeds niet de goede kant opgaat. Wellicht moeten wij gaan omdenken, en aan middelbare scholieren zelf vragen hoe we een beroepskeuze in die richting aantrekkelijker kunnen maken.

Ons winkelcentrum staat weer volop in de belangstelling en zo hoort dat ook. Er wordt hard gewerkt aan de uitvoering van het aangenomen initiatiefvoorstel: ‘Winkelstad Veenendaal economisch vitaal’. De VVD kijkt vol verwachting en ongeduld uit naar de plannen, die wat ons betreft best wat mogen kosten! Wij zijn dan ook blij dat het college de bezuinigingen op cultuur schrapt. Cultuur houdt Veenendaal bruisend en aantrekkelijkGeen pennywise-poundfoolish mentaliteit als het gaat om de grootste banenmotor van Veenendaal. Ook de andere winkelcentra in Veenendaal moeten niet vergeten worden. Het Bruïneplein is prachtig opgebloeid na een grondige opknapbeurt. Dit komt de hele wijk ten goede. De Ellekoot is nu ook echt aan de beurt. Tijdens een van onze werkbezoeken daarzijn we als VVD bijgepraat over de plannen. Tijd voor Pimp de Ellekoot!

We moeten ons echter ook realiseren dat de arbeidsmarkt door technologische ontwikkelingen, ICT en robotisering ingrijpend veranderd. Om voor onze Veenendalers genoeg banen te behouden is een samenwerking in een grotere arbeidsmarkt noodzakelijk. Daarom zijn wij blij met de inzet voor een sterk FoodValley, gefocust op economie en mobiliteit. In deze arbeidsregio kunnen we de uitdagingen aan, ook de uitdagingen die de Participatiewet ons biedt. Een passende werkgeversdienstverlening is daarbij cruciaal.

Bijzondere aandacht hebben wij voor de thema’s toerisme en recreatie. Aanstaande donderdag vindt hierover een avond plaats in de Lampegiet op initiatief van de VVD. Het openhouden van Kwintelooyen en Prattenburg stemt ons zeer tevreden. Prachtige recreatiegebieden die bijdragen aan een Veenendaal waar het prettig wonen, werken en winkelen is!

Op het gebied van infrastructuur is ook het nodige te doen. De Rondweg-Oost moet daadkrachtig aangepakt worden en we willen nu snel aan de slag met de Prins Bernhardlaan, een van de belangrijkste toegangswegen tot ons centrum. Vanuit de ondernemers daar horen wij dat het te lang duurt. Wij komen met een motie.

Er zijn ook de nodige risico’s: De oplossingen voor parkeren laten te lang op zich wachten. Ook zien wij met lede ogen aan dat het vastgoedbeleid steeds maar weer op de lange baan wordt geschoven. Van het stuk dat wij nu in december zullen ontvangen hebben wij dan ook hoge verwachtingen. College, wees concreet en creatief. Een stuk vol algemeenheden zullen wij zeer teleurstellend vinden. IW4 is een mooi bedrijf, maar ook een groot financieel risico, waar we fundamentele keuzes moeten maken voor de toekomst.

De VVD Veenendaal blijft natuurlijk inzetten op de ultieme kerntaak van de overheid: Veiligheid. In de vorige periode is er via een speciaal programma Veiligheid met succes stevig ingezet op een daling van de criminaliteit. Maar dat is geen reden om op de lauweren te rusten. De VVD wil dat de gemeente oog heeft voor veiligheid en snel inspeelt op actuele ontwikkelingen. Het amendement WhatsApp-borden is een mooi voorbeeld. Vandaag komen we met een motie over scooteroverlast, wat door veel Veenendalers als hinderlijk en gevaarlijk wordt ervaren.

We hebben als VVD lang aangedrongen op een Integrale Visie Sociaal Domein. Uiteindelijk werd dit in2014 in arren moede toegezegd. Inmiddels is het enthousiasme ook bij het college doorgedrongen. De transformatie in het sociaal domein moet integraal aangepakt worden. De leidende principes van Model Veenendaal staan daarbij voor de VVD voorop: Eigen kracht voorop, eerst kijken naar wat je zelf kunt en de overheid niet als hangmat, maar als trampoline. Terug naar zelfredzaamheid zodra dat kan. Het lijkt erop dat sommige partijen deze lijn willen verlaten nu het financieel wat beter lijkt te gaan. Echter, de budgetten in het sociaal domein blijven onzeker. Maar al waren ze dat niet, dan nog blijven wij als VVD staan voor de transformatie naar de participatiesamenleving, waarin de ondersteuning moderniseert en financieel beheersbaar blijft, zodat ook toekomstige generaties de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Deze Kadernota heeft terecht aandacht voor de bestuursstijl. De overheid is niet langer een allesbepalende almacht op afstand, maar moet midden in de samenleving staan en samen met inwoners, bedrijven en instellingen oplossingen zoeken en kansen pakken. Dat is voor ons de Kracht van Veenendaal!

Voor samenwerking is echter wel vertrouwen nodig. Daarvoor moeten wij allen ons sterk maken. Vertrouwen zit bijvoorbeeld in een dienstbare overheid die niet teveel regels oplegt. De brede motie de vorig jaar is aangenomen werpt zijn vruchten afVertrouwen gaat ook over het betrekken van de inwoners bij beleid, zoals bij de zeer succesvolle dialoogavond over het winkelcentrum. We komen met een amendement. Vertrouwen zit hem ook in op tijd betalen van de rekeningen. Daarover hebben wij een motie.

De komende tijd zullen wij steeds meer met elkaar de discussie aangaan over de Nederlandse waarden. Wat de VVD betreft is vrijheid de leidende waarde. We laten als gemeente dat iedereen zichzelf mag zijn door het hijsen van de regenboogvlag. We hebben een eerste stap gezet met het invoeren van keuzevrijheid op zondag. Er is een begin gemaakt met het plan van aanpak dialoog over diversiteit. Maar daarmee zijn we er nog niet. Vrijheid is kostbaar en moet verdedigd worden. Vrijheid is ook niet vrijblijvend. Het is dan ook goed dat we gekozen hebben voor een strenge uitvoering van de taaleis voor mensen in de bijstand. Nederlands spreken is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. De komst van asielzoekers en statushouders vergroot de noodzaak van het staan voor onze waarden. Met de integratie van hen die mogen blijven moet gelijk worden begonnen.

Voorzitter, Veenendaal heeft alles in huis voor een mooie toekomst. We barsten van talent op alle fronten.Persoonlijk krijg ik heel veel energie van al die ondernemers, vrijwilligers en instellingen die op alle fronten keihard werken aan ons Veenendaal. Afrondend willen wij als VVD dan ook opmerken dat wij allemaal best wat vaker trots mogen zijn. Als wij op straat horen hoe enthousiast bezoekers zijn over ons winkelcentrum, onze voorzieningen, ons groen, onze bereikbaarheid en noem maar op, dan hebben wij hier gewoon een prachtige gemeente. Dit hebben we te danken aan onze Veense mentaliteit van nuchterheid en hard werken, maar nu mogen we nog wat beter worden in trots zijn en het mooie van Veenendaal te laten zien. If you have itflaunt it!