Met zorg omgaan met zorggeld

De overschotten op de WMO-gelden leiden net zoals in vele andere gemeenten ook in Veenendaal tot heftige discussies. Sommige partijen vinden dat de eigen bijdrage, die inwoners moeten betalen voor allerlei WMO-voorzieningen drastisch naar beneden kan worden bijgesteld of zelfs tot nul kan worden gereduceerd. De VVD staat daar wat terughoudender in. Waarom? Dat willen we u uitleggen.

De VVD vindt dat er niets mis is met ‘zorggeld op de plank’, omdat er in de huidige transitiefase nog veel onduidelijk is, zoals;

• De gemeente krijgt geld van het Rijk voor het gehele Sociaal Domein, dat wil zeggen voor zowel de Participatiewet, de Jeugdwet als de WMO. Binnen deze drie onderdelen mag het geld naar eigen inzicht worden verdeeld. Een overschot op het WMO-budget dient in nauwe (financiële) samenhang bekeken te worden met de andere onderdelen van het sociale domein, zeker nu reeds blijkt dat onze gemeente over 2016 een tekort op Jeugdzorg van rond de 1 miljoen euro zal hebben.
• Het overschot is mede te verklaren uit het verschil tussen de boekhouding bij het Rijk en gemeenten. Gemeenten werken met een zogenaamd ‘baten-lastenstelsel’, waarin geld pas wordt afgeboekt als de rekening binnen is. Maakt dat dan veel uit? Jazeker, want bijvoorbeeld jeugdzorgtrajecten en projecten met beschermd wonen lopen over meerdere jaren. Gemeenten hebben die uitgaven dan wel opgevoerd, maar de rekening nog niet gepresenteerd gekregen. Het geld staat dus geparkeerd!
• De uitkeringen Sociaal Domein vanuit het Rijk zullen in 2017 en 2018 met meer dan anderhalf miljoen euro per jaar afnemen. Dat betekent dat de gemeente het in de toekomst met minder geld voor het sociale domein moeten doen.

Voor de VVD is het primair belangrijk om te weten of iedereen die zorg behoeft dat ook werkelijk heeft gekregen in 2015 en 2016. Het College geeft aan dat dat het geval is. Dat is voor de VVD het uitgangspunt. Daarnaast moet de zorg wel betaalbaar zijn en ook blijven. Wij zijn voor een voorzichtig financieel beleid, niet voor een jojobeleid. Een te drastische verlaging nu –vanwege kortzichtigheid- zou in de toekomst wel eens kunnen leiden tot een verhoging van de eigen bijdrage, omdat het geld en de reserves op zijn. De VVD vindt een verlaging van de eigen bijdrage naar 8%, zoals dat door het college was voorgesteld, redelijk en in overeenstemming met alle boven opgesomde onzekerheden. Zorg kost nu eenmaal geld. Voor de lagere inkomens kent Veenendaal een zeer ruimhartig minimabeleid, waardoor er diverse compensaties zijn voor de eigen bijdragen van inwoners, vaak tot een inkomen van 130% van het bijstandsniveau. Daarnaast willen we voorkomen dat iemand in de financiële problemen komt door opstapeling van diverse eigen bijdragen in het sociaal domein. Vandaar dat de VVD samen met 6 andere partijen het College de opdracht heeft gegeven om te onderzoeken in hoeverre stapeling van eigen bijdragen kan worden voorkomen en/of opgelost kan worden.

Niettemin blijft het van belang om voortdurend te kijken naar eventuele aanpassingen van de verordeningen, op grond van voortschrijdend inzicht. We moeten met zorg omgaan met zorggeld, waarbij een degelijke financiering gelijk op moet lopen met kwaliteit van de geleverde zorg. Dat is de opgave waar we de komende tijd voor staan. De VVD wil daarmee met zorg omgaan!

Siem Gerritsen
raadslid VVD Veenendaal