De mobiliteitswoordvoerders van diverse politieke partijen van de Provinciale Staten Utrecht waren dinsdagavond 10 mei op bezoek bij de Klankbordgroep Ondernemers Rondweg Oost. Op initiatief van het VVD statenlid Willem Joustra was deze bijeenkomst georganiseerd omdat het van belang is om alle voor- en tegengeluiden goed tegen elkaar te kunnen afwegen wat betreft een definitieve beslissing rond de geplande aanpassingen aan de N233 Rondweg Oost.
“De problematiek rond de Rondweg Oost wordt met het jaar erger”, vertelde een aanwezige ondernemer. “Onze leveranciers en afnemers beginnen steeds meer te sputteren over de extra tijden die ze nodig hebben om ons bedrijf te bereiken. Het scheelt zo een kwartier tot een half uur aan extra tijd die ze kwijt zijn, waardoor onze transportkosten stijgen. Ook de verkeersveiligheid is een groot probleem”. Volgens een andere ondernemer komen zijn werknemers vaak te laat op het werk, waardoor de productie stil komt te liggen of de andere ploeg langer moet blijven met uitbetaling van overuren tot gevolg. “Indien er niet gauw iets gebeurd aan een betere bereikbaarheid van mijn bedrijf, overweeg ik me elders te vestigen.”
Het advies van de Klankbordgroep Ondernemers aan de Statenleden:
• realiseer de voorgenomen aanpassingen aan de drie rotondes,
• verdubbeling rijstroken is noodzakelijk en realiseer die gelijk met aanpassing rotondes,
• start zo spoedig mogelijk om verdere economische schade te voorkomen,
• voer aanpassingen uit in overleg met de ondernemers gevestigd aan rotondes,
• span je maximaal in als provincie om overlast voor bewoners te beperken,
• versnel besluitvorming over tweede oeververbinding Rijn om ook op langere termijn een oplossing te bieden.
De projectleider van de Provincie, dhr. Evers, heeft de zware taak om de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid in evenwicht te brengen met de kwaliteit van de leefomgeving van de omwonenden. Hij vertelt dat bij de recent gehouden nieuwe tellingen is gebleken dat de eerdere aannames van de verkeersbewegingen te conservatief zijn gebleken. De situatie is in werkelijkheid nog erger dan eerst werd aangenomen. Er is sprake van een steeds moeizamer doorstroming, met meer vrachtwagens. Uit de kentekenregistratie blijkt dat het doorgaande verkeer van en naar de A12/A15 ca 6% blijkt te zijn. Dit valt dus mee, het meeste verkeer wat gebruik maakt van de Rondweg Oost is bestemmingsverkeer.
Het zijn voornamelijk de bewoners die direct aan de Rondweg Oost wonen, die bezwaren hebben tegen de geplande aanpassingen. Maar “ook de bewoners van Veenendaal Oost staan vele extra minuten te wachten voordat ze de Rondweg Oost op kunnen. Er worden alleen maar meer woningen gebouwd”, zo werd er gesteld. “Indien we nu aanpassingen doen aan de weg, zullen de huidige aanwonenden daar een voordeel bij hebben omdat de eisen met betrekking tot fijnstof en geluidsoverlast zijn aangescherpt. De beschermende maatregelen zullen dus na aanpassingen ook van een hoger niveau moeten zijn.”, vertelde de projectleider.
Het geluid van de aanwezige ondernemers van de industrieterreinen Ambacht/Nijverkamp was helder. De industrieterreinen zijn kwetsbaar, doordat er voornamelijk grote bedrijven in de productiesector en weinig kantoren zitten. Als één van de oudste industrieterreinen van Veenendaal zit hier een groot gedeelte van de werkgelegenheid voor Veenendaal; 50,7% van alle werkplaatsen zit hier. De werkgelegenheid staat zwaar onder druk; sinds 2011 hebben we al 2650 arbeidsplaatsen verloren. Het is belangrijk om zo snel mogelijk het tij te keren.
Yvonne Bottema
Raadslid