Gas op oplossingen voor netcongestie!

Deze maand staan twee zogenoemde Buurtuitvoeringsplannen op de agenda. De VVD ondersteunt zo’n buurtgerichte aanpak om tot een gasloos Veenendaal in 2050 te komen. Hierbij verwachten wij dat er geluisterd wordt naar bewoners en ondernemers. Uit de bewonersenquête bleek dat inwoners niet opgejaagd willen worden, maar geleidelijk van het gas af willen. Een natuurlijke overgang vinden zij belangrijk.

De VVD deelt deze mening. We zijn blij met de realiteitszin in het plan, we hebben immers niets aan overhaaste plannen. Daarom willen we ook niets vervroegen, maar vasthouden aan 2050, zoals ook in het Klimaatakkoord is vastgelegd. Onze eerste prioriteit is echter om nu te beginnen met oplossingen voor de netcongestie. Als we het elektriciteitsnet niet op orde hebben, zullen we niet verder kunnen. De VVD zal daarom in de raad ook blijven hameren op het belang van een snelle verbetering op dat gebied.

Marc-Jan van Dam

Schaduwraadslid