Het
is liberaal dat mensen hun eigen problemen (kunnen) oplossen. Daar waar het op
de weg ligt van de gemeente een bijdrage te leveren aan die oplossing, helpt de
gemeente daarbij. De gemeente faciliteert inwoners en bedrijven met o.a. eenvoudige
formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels. Hiermee helpen we
inwoners en ondernemers vooruit en voorkomen we wachtrijen, problemen en
frustraties.
►
De digitale
dienstverlening van de gemeente dient van goede kwaliteit te zijn. Inwoners
kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen. Het is vanzelfsprekend
dat de gemeente een digitaal loket heeft dat 24 uur per dag open is. Waar
mogelijk gaan we (tegen een vergoeding) producten, zoals paspoorten,
thuisbezorgen.
►
Het gemeentehuis
is fysiek bereikbaar en kent ook openingstijden buiten kantoortijden voor zaken
die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om iemand
persoonlijk te spreken.
►
De gemeente zorgt
ervoor dat ICT volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige informatie van
inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen. De gemeente werkt
samen met andere overheden, opsporingsinstanties en de rechterlijke macht om
digitale criminaliteit, zoals identiteitsfraude, tegen te gaan, op te sporen en
te bestraffen.
►
Een transparante
overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over gegevens
die belangrijk zijn voor een oordeel over het lokaal bestuur, zoals over de
besteding van subsidies.