Welkom op mijn persoonlijke pagina.
Ik ben Leo Nooteboom en sinds 16 maart 2022 raadslid namens VVD Veenendaal.
Mijn portefeuille:
- Ruimtelijke Ontwikkeling
- Wonen
- Grondbeleid
- Parkeerbeleid
- Cultureel erfgoed
- Financiën (P&C)
- Veiligheid
- Sociaal Domein (WMO)
E: leo.nooteboom@veenendaal.nl
T:
Voor iedere vorm van vervoer voldoende parcours
Ik ben Leo Nooteboom, 56 jaar en werk voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken in Den Haag. Ik ben afgestudeerd als sociaalgeograaf, econoom en jurist. Die combinatie zet ik in bij mijn werk en bij mijn raadswerk. De afgelopen raadsperiode heb ik mij dan ook ingezet voor het ruimtelijk beleid in Veenendaal. Het gaat dan om de bestemmingsplannen, de toelaatbare bouwhoogten en de Veense hoogtevrees, het groen en de bereikbaarheid. Deze onderwerpen moeten altijd in samenhang bekeken worden, als we niet te bang zijn voor hoger bouwen, kan er immers meer groen en ruimte voor onze bedrijven worden behouden.
Voordat we massaal gingen thuiswerken, reisde ik dagelijks vanuit Petenbos naar station Veenendaal-De Klomp met de auto en vanaf het station De Klomp met de trein naar de werkplek. De reistijd naar Veenendaal-De Klomp is in de loop der tijd door de overvolle Rondweg Oost echt toegenomen. Tegelijk is het een hele opgave om op die volle weg te komen vanuit Veenendaal Oost. Daar moet echt wat gebeuren, wij zijn dan ook voor verdubbeling van de Rondweg, een ongelijkvloerse kruising op de rotonde en een extra aansluiting. Maar het gaat niet alleen om de auto. De Intercitystatus van De Klomp moet behouden blijven en goede fietsverbindingen vinden wij ook van groot belang. Een goede bereikbaarheid, op welke manier dan ook, dat is waar wij voor staan. Voor onze inwoners, onze ondernemers op de bedrijventerreinen en in ons centrum.
Op het vlak van bereikbaarheid zie ik nogal eens wat dagdromen, waarin bijvoorbeeld de auto op de allerlaatste plaats komt. Deelauto’s zouden in die dagdromerij de toekomst vormen. Iedereen in de deelauto. Daar geloof ik niks van.
De VVD vindt dan ook dat ieder zelf zijn of haar keuze mag maken over hoe je ergens naartoe gaat. De gemeente moet dus niet plannen op basis van dromen, maar op basis van realiteit. En in de realiteit is de auto van groot belang om gewoon van A naar B te kunnen. In de Omgevingsvisie waar in e gemeenteraad de plannen voor de toekomstige ontwikkeling van Veenendaal vast zou leggen, stond de auto als vervoermiddel onderaan de ladder. Op alle mogelijke manieren moest de Veenendaler de auto uitgejaagd worden, met knippen van wegen, met het bieden van minder parkeermogelijkheid, met veel duurder betaald parkeren, enzovoorts. Dat autootje pesten heb ik met andere politieke partijen ongedaan weten te maken. Maar het blijft opletten hiermee in Veenendaal.