VVD gaat voor meer groen, maar minder regels

Groencompensatie houdt in dat elke boom, struik of grasspriet die verdwijnt als gevolg van aanleg van woningen en/of straten, elders in een zelfde hoedanigheid zal worden geplant, zodat de hoeveelheid groen per m2 in Veenendaal niet verder achteruit gaat. Dit is goed voor de kwaliteit van onze leefomgeving, voor binnenstedelijke klimaatbeheersing en voor het zuurstofgehalte in de lucht die we inademen.  Dit is het uitgangspunt zoals het in het raadsprogramma 2014-2018 is beschreven. Dit is waar de VVD een voorstander van is; tenslotte was Veenendaal ooit verkozen tot groenste gemeente en dat willen toch wel zoveel mogelijk behouden.

Tijdens de raadsvergadering van aanstaande donderdag ligt een raadsvoorstel Beleidsregels Groencompensatie voor. Bij behandeling in de raadscommissie werd duidelijk dat deze beleidsregels eigenlijk alleen van toepassing zullen zijn op plannen waarvoor nog geen ontwerp voor woningbouw of wegen bekend is. En daar zit hem nu net de crux, want er zijn in Veenendaal nog maar een paar postzegeltjes aan ‘vrije’ grond. Daarnaast bestaat er al allerlei regelgeving waar te bebouwen plekken aan moeten voldoen, zoals bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan. De raad stelt deze ook nog eens een keer per locatie vast.

De voorgestelde beleidsregels gaan dus helemaal niet over de bestaande groene gebieden in Veenendaal. Daar hebben we een Integraal Beheerplan voor. Het zou naar onze mening van een grotere waarde zijn indien de spelregels en de daarbij behorende groenwaardering bij dit beheerplan wordt betrokken. Misschien kunnen we dan ook daadwerkelijk komen tot meer groen in onze gemeente.

In onze ogen bevat het raadsvoorstel wat nu voorligt, veeloverbodige regelgeving. Daar houdt de VVD niet van; wij zijntegen uitbreiding van regelgeving. De VVD gaat voor meer groen en voor minder regels.

Yvonne Bottema