DifTar: opstartproblemen of ….?

Sinds enkele weken loopt de afvalinzameling via het DifTar systeem. De VVD ontvangt veel klachtenzowel van inwoners van de hoogbouw als in de laagbouw. Zijn dit nu opstartproblemen of zijn dit de eerste signalen van een inzamelsysteem dat veel nadelen met zich meebrengt?

Wat betreft de opstartproblemen snappen we dat dit een gigantische operatie is, waarbij onmogelijk alles in één keer goed kan gaan. Vooral de ophaalroutes en tijdstippen geven nog veel onduidelijkheid. Maar het is de VVD ook duidelijk dat de mankementen van het afvalinzamelingssysteem conform de DifTar methode nu al naar boven komen. De VVD is voor afvalscheiding, maar tegen DifTar. De VVD wil meer service bij de hoogbouw, zoals vaker PMD ophalen en een kleinere (30 liter) inworp bij de ondergrondse containers. Meer controle op illegaal bijstorten in een andermans restafval-kliko en meer inspectie op zwerfvuil.

Negatieve effecten

De VVD heeft tijdens de diverse besprekingen in de gemeenteraad al gewaarschuwd voor de negatieve effecten als een groot risico bij de invoering van het DifTar systeem. Het verbaast ons dan ook niet dat deze problemen nu al zichtbaar worden. We zien dat er illegaal wordt bijgestort in andermans kliko of naast een ondergrondse restafvalcontainer, dat er restafval wordt meegenomen naar een andere plekken (zogenaamd afvaltoerisme) en we krijgen meldingen van een toename van zwerfvuil zowel binnen en buiten onze gemeentegrenzen. Dit heeft een onprettiger leefomgeving en een verlaging van het sociale veiligheidsgevoel tot gevolg en brengt hogere kosten met zich mee voor straatreiniging en handhaving & toezicht

Bij de hoogbouw zijn de neveneffecten nog groter. In veel gevallen kan daar alleen gebruik worden gemaakt van een ondergrondse afvalcontainer met een invoermogelijkheid van een 60 liter afvalzak. Dit betekent dat er afval moet worden opgespaard, wil je voorkomen dat je straks een enorme naheffing krijgt. Maar waar, in het kleine appartementje? In een berging? Op de galerij? Bij de hoogbouw speelt ook nog dat het GFT afval niet apart kan worden ingezameld; alles moet in de restafvalzak. U kunt bedenken dat sparen stankoverlast en het gevaar van ongedierte met zich mee gaat brengen, zeker in de zomer. Ook het PMD afval moet bij veel hoogbouw ergens in het appartement worden bewaard, voordat het ééns in de twee weken wordt opgehaald.

Voor afvalscheiding

De VVD is voorstander van afvalscheiding, maar is van mening dat de milieu- en duurzaamheidsdoelstellingen ook op een andere wijze kunnen worden behaald. Met meer serviceverlening om afvalscheiding mogelijk te maken econtracten met afvalverwerkingsbedrijven af te sluiten dieinvesteren in nascheiding in combinatie met bronscheidingDe VVD wil dat er zo snel mogelijk werk wordt gemaakt om de negatieve effecten van het DifTar systeem op te lossen, want hoe prachtig straks de cijfers van de afvalscheiding ook zullen zijn, het milieu in onze directe leefomgeving is ook van belang.

Yvonne Bottema
Raadslid

Foto’s gemaakt tijdens de eerste weken van januari 2016 op diverse plekken in Veenendaal kunt u zien in de bijlagen.