De VVD Veenendaal heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over taboes op scholen. Uit landelijk onderzoek blijkt dat leraren het steeds moeilijker vinden om bepaalde onderwerpen in de klas te bespreken. Siem Gerritsen, raadslid VVD: “Het kan niet normaal worden dat bepaalde onderwerpen niet worden besproken omdat ze in de klas lastig liggen. Juist in de klas is het belangrijk dat jonge mensen leren over onze vrijheden en hoe belangrijk die zijn.”
Het onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek. Deze organisatie wilde weten of schoolleiders en docenten van zowel basisscholen als voortgezet onderwijs het beeld van mislukte integratie en toegenomen segregatie in de samenleving herkennen binnen hun eigen school. In totaal zijn 2.203 mensen ondervraagd. In een op de zeven basisscholen (14 procent) in de vier grote steden kunnen bepaalde onderwerpen niet meer met de kinderen worden besproken als gevolg van mislukte integratie. Landelijk is dat bij een op de twintig basisscholen (5 procent) het geval. In het voortgezet onderwijs liggen de percentages op respectievelijk 13 in de grote steden en 11 procent landelijk.
Genoemde onderwerpen zijn seksuele voorlichting of homoseksualiteit. Ook over zaken betreffende religie of geloof en in het bijzonder over islamisering of IS kan niet gesproken worden. Op aanslagen, terrorisme, slavernij rust eveneens een taboe.
De VVD Veenendaal heeft al langer aandacht voor integratie op scholen en heeft het punt ingebracht tijdens de bespreking van het lokale onderwijsbeleid. Dit landelijke onderzoek is voor Gerritsen reden om te vragen hoe het er in Veenendaal voorstaat: “Wij willen weten of deze landelijke geluiden ook lokaal herkend worden.”