ICT-campus

In februari 2016 stemde de raad in met de nieuwe ICT-visie. Een belangrijke stap. ICT is naast ons winkelcentrum een van de twee economische speerpunten van Veenendaal. Door een goed beleid te voeren kunnen we aantrekkelijk zijn voor ICT-bedrijven, wat weer allerlei werkgelegenheid met zich meebrengt voor onze Veenendalers. Het belangrijkste onderdeel van de visie was de ICT-campus, in fysieke dan wel virtuele vorm. In het afgelopen jaar is hard gewerkt met het onderwijs en het bedrijfsleven, onze partners in deze, om samen te bepalen hoe de campus eruit komt te zien. De onafhankelijke rekenkamercommissie van de raad heeft nu een onderzoek gepresenteerd en aanbevelingen gedaan. Dit onderzoek werd besproken in de commissie en de aanbevelingen werden door alle partijen onderschrijven.

De verwachting was dan ook dat het rapport van de rekenkamercommissie een hamerstuk mocht zijn, en dus niet meer besproken zou worden in de raad. Dat het toch besproken werd kwam door een motie van GroenLinks. Daarin riep zij op tot een fysieke ICT-campus. Als VVD hebben wij tegen deze motie gestemd. Niet omdat wij tegen een fysieke campus zijn, integendeel. In de commissie waren wij de eerste partij die haar steun uitsprak voor een fysieke campus. Andere partijen en ook de wethouder sloten zich hierbij aan. Maar er moet nog veel bekend worden voordat we ook daadwerkelijk een definitieve keuze kunnen maken. Wat is het draagvlak bij onderwijs en bedrijfsleven voor een fysieke locatie? Hoeveel willen zij daar zelf aan bijdragen? En wat zijn uiteindelijk de financiĆ«le consequenties voor de gemeente? Al deze zaken worden nu uitgezocht en zullen in juni ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Nu een motie aannemen is dus niet alleen overbodig maar ook voorbarig. En we zijn als VVD zeker voor een fysieke campus, maar niet voor overmorgen en voorbarige moties. Wij kijken uit naar het debat in juni.

Dylan Lochtenberg