Werkbezoek Het Laadperron te Veenendaal

Dinsdag 4 april jl. heeft de fractie van de VVD een bezoek gebracht aan Het Laadperron. We werden hartelijk ontvangen door Peter van der Lee, afdelingsleider Praktijkonderwijs (PrO) en Erik van Schaik, instructeur Logistiek. Het Laadperron is onderdeel van Het Perron en biedt complete logistiekopleidingen in een levensechte en mensgerichte omgeving. Levensecht leren wordt ook wel ervaringsleren, participerend leren of sociaal leren genoemd. Het accent ligt op de centrale rol van de leerlingen zelf, met hun diverse talenten als motor voor hun eigen leren, en de betekenis die (leer-) inhouden hebben voor henzelf en voor de samenleving. Het gaat hier met name om de ontwikkeling van specifieke competenties met levensechte elementen.

Levensecht leren verkleint de stap naar de arbeidsmarkt. Het Laadperron simuleert in samenwerking met het bedrijfsleven de wereld van de logistiek en transport. In een magazijn dat levensecht is ingericht, worden lessen logistiek, transport en intern transport gegeven aan leerlingen en studenten in het PrO, Vmbo en Mbo. CSV en ROC A12 werken samen in Het Laadperron en maken een doorlopende leerlijn mogelijk van vmbo naar mbo. Er zijn leslokalen en een magazijn van 800m2 dat een logistiek centrum nabootst. Zo kun je leerlingen en studenten op praktische wijze kennis laten maken met logistiek. Door de samenwerking met bedrijven op te zoeken wordt er ingezoomd op de behoeften van het bedrijfsleven en houdt Het Laadperron haar onderwijs actueel. De Code gezond & Veilig Magazijn is in de lessen geïntegreerd, zodat toekomstige logistiekmedewerkers vanaf de basis het belang van veiligheid leren. Logistiek kan in de toekomst een belangrijke trekker worden voor met name Pro- leerlingen. In de Horeca en Zorg worden steeds hogere theoretische eisen gesteld  waardoor het steeds moeilijker wordt voor de PrO leerlingen om hier te kunnen gaan werken.

Wat opvalt is het pioniers- enthousiasme van de medewerkers van Het Laadperron. Er zijn vrijwel geen andere voorbeelden van in Nederland, dus alles moet zelf bedacht worden. Erik van Schaik is de drijvende kracht achter Het Laadperron en wil graag in contact komen met bedrijven, die mee willen gaan doen in dit concept, materialen willen leveren, een plaats willen bieden aan studenten van PrO tot niveau 4 en gastlessen willen verzorgen. Tevens wordt er steeds gezocht naar levensecht trainingsmateriaal om het magazijn verder te vullen.

Als fractie zijn wij verheugd over dit goede initiatief, wat met name PrO- leerlingen voorbereid op een zinvolle arbeidsplek in onze samenleving. Wij wensen Het Laadperron een succesvolle verdere uitbouw toe.

Namens fractie VVD,

Siem Gerritsen