Teleurstellend besluit rond Poppodium

28 apr 2015 - In de afgelopen raadsvergadering is er na bijna anderhalf jaar een besluit gevallen over het cultuur- en poppodium. Het college stelde voor om een krediet van 2 ton ter beschikking te stellen voor aanpassingen aan het pand en de gevel. Deze aanpassingen zijn nodig om het pand, eigendom van de gemeente, klaar te maken voor een doorstart van het podium. Het pand zou ook een mooier en opener uitstraling krijgen, wat het hele Horecaplein weer aantrekkelijker zou maken. Het podium zou vervolgens commercieel geëxploiteerd moeten worden. Voor het oppakken van deze exploitatie hebben verschillende partijen plannen ingediend. Een daarvan is geselecteerd en met deze ondernemer zijn afspraken gemaakt over een huurcontract. De ondernemer zou via crowdfunding de externe financiering moeten bewerkstelligen. Het slagen van deze financiering is een ontbindende voorwaarde in het huurcontract. Het geheel zou moeten leiden tot een nieuwe culturele beleving in Veenendaal, die bezoekers zou kunnen trekken voor de binnenstad en die een welkome boost zou geven aan dat deel van ons centrum

Het liep echter anders. Na een ingewikkelde en langdurende discussie besloot de raad dat het krediet pas beschikbaar zou moeten worden gesteld nadat de crowdfunding geslaagd was. Met andere woorden; eerst moet er vanuit de samenleving geld komen, daarna durft de gemeente pas haar deel te doen. We vragen ons af hoe je enerzijds aan mensen kunt vragen om te investeren via crowdfunding, terwijl je anderzijds als gemeente blijkbaar zelf niet eens het vertrouwen hebt om de eerste stap te zetten. Als VVD vinden we ook dat hieruit maar weinig vertrouwen blijkt richting de ondernemer. In plaats van het cultuur- en poppodium een kans te geven via een commerciële ondernemer zonder subsidie, kiest een raadsmeerderheid voor wantrouwen en vertraging. Daarmee staat de toekomst van het podium op losse schroeven. Ook vertraagt dit de investering in het mooier en levendiger maken van dit gedeelte van ons centrum, een gedeelte dat die investering zo goed kan gebruiken. Ook wanneer de verhuur aan de exploitant niet door kon gaan zijn de aanpassingen aan het pand daarom nodig.

Omdat de raad het krediet voor een investering weigerde in het pand kan de gemeente de voorbereiding niet tijdig starten. Daardoor kan de ondernemer zeer waarschijnlijk niet in september aanstaande niet starten met het podium. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat de gemeente nu vanaf september geen huur zal ontvangen. Wij zijn dan ook benieuwd hoe de partijen die claimen cultuur en ons winkelcentrum belangrijk te vinden dit gaan uitleggen.

Het is dus afwachten of er een toekomst is voor het cultuur- en poppodium. Als VVD zullen we de ontwikkelingen op dit punt nauwlettend in de gaten houden. Beleving en cultuur zijn onmisbaar voor ons centrum. Wij zullen hiervoor blijven strijden.

Dylan Lochtenberg