Van beperkingen naar kansen!

Begin 2013 heeft de VVD Veenendaal met succes het initiatief genomen tot het instellen van een jaarlijkse MVO-prijs. Ondernemers die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel hebben worden hiermee positief in beeld gebracht. Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de BedrijvenKring Veenendaal (BKV) werd voor de tweede keer de MVO-prijs Veenendaal uitgereikt. Burgemeester Kolff overhandigde namens de jury de prijs aan Mariette van Wagensveld van Complementair premiums & gifts.

De VVD Veenendaal feliciteert Complementair premiums & gifts van harte met de prijs. Complementair is een jong en veelzijdig bedrijf op het gebied van onder andere relatiegeschenken, bedrijfs- en promotiekleding, en seizoensgeschenken waaronder Kerstpakketten op maat. Maar natuurlijk ook Paas- en Sinterklaasgeschenken, met name chocolade, maken deel uit van het assortiment. Complementair zet bij haar activiteiten ook mensen in met een arbeidsbeperking en werkt in die zin onder andere samen met de sociale werkvoorziening IW4 te Veenendaal. Duurzaamheid van de producten staat centraal, waardoor veel ecologische en biologische producten in de pakketten verwerkt worden. Een belangrijk deel van de producten kennen het Fairtrade keurmerk. Er wordt intensief samengewerkt met organisaties als de Voedselbank, maar ook met Stichting Buitenzorg te Veenendaal die met behulp van vrijwilligers vele activiteiten organiseert voor en met mensen met een verstandelijke beperking. Activiteiten op het terrein van maatschappelijk betrokken ondernemen vormen dan ook een belangrijk onderdeel van het beleid. Een aantal klanten kiest heel bewust voor Complementair vanwege het MVO-beleid en de duurzaamheid van de producten. De jury was dan ook unaniem in haar oordeel en is trots op deze ondernemer die maatschappelijke verantwoordelijkheid in haar bedrijfsvoering centraal stelt.

Twee jaar geleden stapte Marriette van Wagensveld in het ondernemerschap met de overname van Complementair. Vanaf het begin breidde ze haar assortiment vooral uit met relatiegeschenken met extra meerwaarde: die gemaakt zijn door mensen met een beperking en/of waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. De passie van deze betrokken ondernemer komt van erg dichtbij; haar dochter heeft een verstandelijke beperking. Uit eigen ervaring weet van Wagensveld dan ook hoe belangrijk het is om de talenten van mensen te zien, niet alleen hun beperkingen: “Denk niet altijd in problemen en beperkingen, maar zie wat mensen wel kunnen en geef ze vertrouwen. Het is prachtig om te zien hoe mensen dan kunnen opbloeien. Werk is meedoen, niet langer weggestopt maar midden in de samenleving. Dat vind ik ongelooflijk belangrijk. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is voor mij dan ook geen hobby, het gaat om menselijke waardigheid.”

De ambitie is helder. Meer mensen met een beperking laten meedoen, zo mogelijk op de arbeidsmarkt. Alleen een MVO-prijs is daarvoor niet genoeg. Maar het past wel in onze liberale visie op de arbeidsmarkt. Wij denken niet in verplichtingen, quota en boetes voor werkgevers om deze ambitie te bereiken. Dat werkt alleen maar averechts. Wij denken in meedenken met en ondersteunen van ondernemers, een goede werkgeversdienstverlening en het verbreken van het taboe op dit punt. Daarom zijn we als VVD Veenendaal zo voor een jaarlijkse MVO-prijs, zodat ieder jaar dit punt prominent en positief onder de aandacht wordt gebracht. Het is de kers op de taart dat de prijs mede is ingericht door de Bedrijvenkring en wordt uitgereikt op haar nieuwjaarsreceptie. Zo wordt het echt een project van de ondernemers. Zo moet het wat de VVD Veenendaal betreft ook zijn!

Als VVD Veenendaal zijn we dan ook erg blij met de tweede uitreiking van de prijs. Een bedrijf dat zich op het vlak van MVO zo duidelijk inspant, kan een voorbeeldfunctie vervullen voor anderen. Daarom wilden wij ook een jaarlijkse prijs, zodat de doelstellingen van MVO blijvend onder de aandacht komen. Alleen samen met ondernemers, onderwijs, werkzoekenden en andere betrokkenen kan onze liberale ambitie gerealiseerd worden. Oog voor ieder individu en ieder talent op de arbeidsmarkt!

Dylan Lochtenberg