Mobiliteit in de regio: veel bereikt, nog veel te doen!

Stel: Je komt ’s ochtends met de auto moeizaam Veenendaal uit om naar het werk of een klant te gaan en je staat in een lange rij op de Rondweg Oost te wachten. Dan denk je wellicht: “wie gaat hier eigenlijk over?” en “kan het niet beter?” Twee vragen die we ons als VVD goed kunnen voorstellen. Wat betreft de eerste vraag: Daar gaat zowel de provincie als de gemeente over. Het grootste gedeelte van de wegen binnen Veenendaal valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De provincie is verantwoordelijk voor de belangrijke regionale verbindingen. Maar daarmee is de provincie voor deze regio wel een belangrijke speler. Zo valt de Rondweg Oost onder de verantwoordelijkheid van de provincie, maar ook de Nieuweweg Noord en de Cuneraweg. Voor een betere verkeersafwikkeling in de spitsuren is de provincie dan ook aan zet om Veenendaal beter bereikbaar te laten zijn. Het antwoord op de tweede vraag is dan ook; ja het kan beter. Daar heeft Gedeputeerde Remco van Lunteren (VVD, provincie Utrecht) dan ook hard aan gewerkt. Met succes. Graag noem ik u een aantal voorbeelden.

De Rijnbrug bij Rhenen heeft al jaren de aandacht van de gemeenten Rhenen en Veenendaal. Elke dag weer lange files in de spits zijn niet bevorderlijk voor onze werkgelegenheid. Daarom is er de afgelopen vier jaar hard gewerkt aan een oplossing voor de zuidelijke ontsluiting van de regio. En met resultaat. Op woensdag 4 maart as zal Remco een werkbezoek brengen aan Rhenen in het kader van de aanleg van de tidal flow op de Rijnbrug. Er is overeenstemming bereikt met alle partijen die hierbij betrokken zijn en woensdag zal het plan voor de Rijnbrug worden getoond door Remco. Naar verwachting kan in 2016 een aanvang worden gemaakt met dit project. Maar zonder aanpassingen aan onze Rondweg Oost zal het probleem van de files bij de Rijnbrug nog meer fileleed opleveren op onze Rondweg. Ook daar heeft de provincie een pakket maatregelen voor bedacht. Zo worden er twee rotondes omgebouwd naar kruispunten waardoor het verkeer makkelijker doorstroomt. Die plannen worden donderdagavond, 5 maart, getoond tijdens een beeldvormende avond van de raad van Veenendaal.

Voor de middellange termijn zullen de maatregelen aan de Rijnbrug en de Rondweg Oost de bereikbaarheid verbeteren. Echter, op lange termijn zal het ook weer vastlopen. Daarom dat ook het afgelopen jaar een start is gemaakt met het onderzoeken van de oplossingen voor de lange termijn. Onder leiding van de provincie Gelderland is er een studie gestart naar de lange termijn oplossingen voor de zuidelijke ontsluiting van de Regio FoodValley en het aanleggen van een extra brug over de Rijn. En de provincie Utrecht heeft een studie gestart naar het verbreden van de Rondweg Oost naar twee keer twee baans. Voor een deel heeft onze Rondweg vier rijbanen, maar op het drukste gedeelte tussen de Wageningselaan en de opritten naar de A12 is de Rondweg slechts tweebaans. Een verbreding naar vierbaans zou een oplossing kunnen zijn.

Maar ook aan het noordelijk deel van Veenendaal is hard gewerkt. Zo is de Rondweg De Klomp door Ede opgeleverd waardoor het bedrijventerrein De Batterijen ook vanuit oostelijke richting goed bereikbaar is. En de plannen zijn gereed voor de ondertunneling van de Voorpoort wat de noordelijke ontsluiting van de Batterijen een feit maakt. Voor de Voorpoort zal op 11 maart de handtekening worden gezet door 3 gemeenten, 2 provincies, het Rijk en Prorail om de ondertunneling verder voor te bereiden en uit te voeren. Remco van Lunteren heeft ook aan deze oplossing hard getrokken om binnen deze collegeperiode tot besluitvorming te komen en dat is gelukt. Alle partijen hebben ingestemd met de aanpassingen aan de Nieuweweg Noord en de Klompersteeg en de ondertunneling de Voorpoort. Een mijlpaal is bereikt.

Maar ook op andere wegen is er veel verbeterd. Zo is de A12 richting Utrecht verbreed en is gestart met de verbreding op het tracé richting Arnhem. Verder is onze Rondweg West gereconstrueerd. Daarmee heeft de kruising bij de Grote Beer meer banen gekregen. Dit bevordert een goede afwikkeling van het verkeer.

De bereikbaarheid van onze gemeente is economisch van groot belang. Voor de Regio FoodValley is het één van de speerpunten in het regionale beleid. De provincies Utrecht en Gelderland vinden we gelukkig aan onze zijde om de nodige verbeteringen te doen aan de regionale infrastructuur. Met de gemeenten strijden zij ook om bij het Rijk tempo te maken met de noodzakelijke aanpassingen aan de rijkswegen. Een goede samenwerking dus, die zijn vruchten heeft afgeworpen.

We hebben als VVD veel bereikt en er is nog veel te doen. Wij hopen dan ook dat ook in de nieuwe collegeperiode van beide provincies Mobiliteit prioriteit blijft houden. Daarom is het belangrijk om op 18 maart bij de verkiezingen voor de provincie uw stem uit te brengen. U wilt toch ook een goede doorstroming van het verkeer in de regio, nu en in de toekomst? Op 18 maart zit u aan het stuur! Stem VVD!