Naar een inclusieve arbeidsmarkt; de vorming van een werkbedrijf!

Met de invoering van de Participatiewet is het uitgangspunt dat iedereen naar vermogen participeert in de arbeidsmarkt. Mensen met een beperking of minder arbeidsvermogen kunnen heel goed bij een bedrijf aan de slag als er voldoende oog is voor het omgaan met die beperking. Het deel uitmaken van een reguliere arbeidsomgeving is zowel voor deze werknemer waardevol, als het bedrijf die er vaak een zeer gemotiveerde werknemer bij heeft.

De aantrekkende economie biedt volop kansen voor bedrijven om ook werknemers met een achterstand op de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen. Een kans op een inclusieve arbeidsmarkt. Een kans op mee te doen en volledig deel uit te maken van onze samenleving.

Op dit moment wordt voor bijna 400 mensen via de sociale werkvoorziening werk geboden. Vanaf 2014 ben ik voorzitter van de sociale werkvoorziening en denken we na over de toekomst hiervan. Is deze wel voldoende toegerust om de doelstelling van de Participatiewet te halen? Ik denk van niet. Er moet een prikkel zijn om zoveel mogelijk mensen naar regulier werk te begeleiden. De huidige vorm biedt deze prikkel onvoldoende.

Ook wordt nog teveel in verschillende doelgroepen gedacht. Het is beter te kijken wat iemand kan en dat te matchen op het aanbod aan werk. Daarom lag donderdag het voorstel voor om verder onderzoek te doen naar de vorming van een Werkbedrijf. Een werkbedrijf waar het vinden van een reguliere baan voorop staat. Een werkbedrijf waar op maat begeleiding in het traject naar het vinden van werk wordt geboden. Een omgeving waar ook kwetsbare werkzoekenden voldoende perspectief hebben. Perspectief op het meedoen in de maatschappij. Waar ieders talent wordt benut.

Ik ben dan ook blij dat de raad heeft beslist om dit onderzoek uit te voeren en dat de weg kan worden ingeslagen om een nieuw werkbedrijf te vormen.

Arianne Hollander

Wethouder