Henk Kamp: "Veenendaal mag trots zijn!"

Gisteren bracht minister Henk Kamp van Economische Zaken in het kader van de campagne voor de verkiezingen van de Provinciale Staten een werkbezoek aan Veenendaal. Bij ICT-bedrijf Detron werd hij bijgepraat over de ontwikkelingen in Veenendaal op ICT-gebied. Ronald van der Weerd, afdelingsvoorzitter VVD Veenendaal: “Wij zijn erg blij dat we een bewindspersoon als Henk Kamp naar Veenendaal hebben gekregen. Het toont de landelijke belangstelling in Food Valley en Veenendaal als ICT-stad.”

Bij het werkbezoek waren meerdere Veenendaalse bedrijven die actief zijn op het gebied van ICT uitgenodigd. George Banken, oprichter en aandeelhouder van Detron, gaf een presentatie over de geschiedenis van het bedrijf. Hierin roemde hij de ondernemersvriendelijke houding van de gemeente Veenendaal. Vervolgens vertelde wethouder Arianne Hollander meer over de regio Food Valley en de rol van de gemeente erin. De gemeente zet bijvoorbeeld sterk in op een ‘ICT-campus’, waarin overheid, ondernemers en onderwijs samenwerken. Henk Kamp moedigde dit aan: “Bedrijven hebben nu al moeite om genoeg goed opgeleid ICT-personeel te vinden. Nu we zien dat de economie weer sterk gaat aantrekken zullen er op korte termijn nog veel meer mensen nodig zijn.” Kamp opperde om kinderen al op basisscholen kennis te laten maken met programmeren, zoals nu ook in Engeland gebeurt. Wethouder Hollander reageerde enthousiast op de suggestie: “De aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt is meer dan ooit van belang.”

Henk Kamp gaf aan geïnspireerd te zijn door het werkbezoek. Veenendaal is volgens hem een van de meest ondernemende gemeenten van Nederland. Zo heeft Veenendaal op 63.000 inwoners ruim 4500 bedrijven, een grote prestatie wat hem betreft. Kamp: “Veenendaal heeft een mentaliteit van, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Niet te veel zeuren en handen uit de mouwen. Misschien heeft het iets te maken met het industriële verleden. Maar het heeft Veenendaal bedrijfsmatig en economisch veel gebracht en het is een mooie basis voor de toekomst. Veenendaal heeft veel in huis, daar mag men trots op zijn!”