Veiligheidsgevoel begint met aanpak in de openbare ruimte

13 apr 2015 - De burgemeester is zoals u weet, wettelijk belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Op basis van evaluatie van projecten, lopende acties en peilingen via een burgerpanel heeft hij voor de periode 2015-2018 een Integraal Veiligheidsplan (IVP) opgesteld onder de sprekende titel Veilig@Veenendaal.

De VVD kan zich goed vinden in dit veiligheidsplan: monitoring van aangiften, misdaad en trends heeft zich bewezen: het leidt tot adequate aanpak van overlast en misdaad in Veenendaal. De criminaliteitscijfers zijn, als het gaat om georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit zoals hennepteelt, geweld en woninginbraken, fors gedaald. Het IVP sluit ook goed aan bij het programma Veiligheid uit de vorige raadsperiode en we hopen dat de aanpak net zo strak blijft als in het verleden.

Veiligheidsgevoel

Er moet echter nog wel hard worden gewerkt aan het veiligheidsgevoel van de inwoners. Maar liefst 67% van de inwoners voelt zich wel eens onveilig. Dit bleek o.a. uit het burgerpanel. Vervuiling op straat, "verrommeling" van een buurt, verkeerd parkeren en andere overlast als gevolg van “schurende leefstijlen” leiden tot een verminderd veiligheidsgevoel. Het wordt fnuikend voor een buurt als overlast dusdanige vormen aanneemt dat inwoners elkaar daar niet meer op durven aan te spreken. De VVD vindt dat de politie en de BOA’s in dergelijke gevallen meer moeten ingrijpen. In het plan wordt voorgesteld dit onveiligheidsgevoel te ondervangen door wijkgericht te werken. De VVD is het daarmee eens, maar naar onze mening is de rol van wethouder Openbare Ruimte bij de uitvoering van de IVP nog te onderbelicht. Er kan nog wel een tandje bij door het opstellen en het uitvoeren van een gericht actieplan voor de Openbare Ruimte. Zo kan het veiligheidsgevoel van de inwoners nog een stuk worden verbeterd.

Ronald Veen

Fractievoorzitter VVD Veenendaal