Investeren in Veenendaal

Afgelopen maandag werd er vergaderd over de Kadernota. Hierin worden de beleidsmatige en financiële lijnen voor de komende jaren uitgezet. Onze bijdrage in de vorm van de Algemene Beschouwingen hebben we eerder al gepubliceerd. Op het gebied van veiligheid hebben we met succes een amendement en een aantal moties ingediend. Daarnaast hebben we een aantal voorstellen van andere partijen gesteund die een bijdrage leveren om Veenendaal leefbaarder en bruisend te maken.

Al in mei 2015 gaven 1 op de vijf burgemeesters aan dat ondermijnende criminaliteit in hun gemeente een groeiend probleem is. Het gaat hier om bijvoorbeeld drugscriminaliteit, malafide uitzendbureaus, maar ook verdergaande verweving van onderwereld en bovenwereld via onder andere de politiek. Dit ondermijnt het lokale gezag, verslechtert veiligheid en leefbaarheid en levert schade op voor ondernemers. De aanpak van deze criminaliteit is primair het terrein van politie en justitie, maar gemeenten hebben hierin een steeds grotere rol. Onder andere in het delen van informatie, een integrale aanpak en het beoordelen bij een vergunningaanvraag of het pand niet wordt gebruikt als wietplantage.
Is dit iets wat ook in Veenendaal speelt? Die vraag hadden wij als VVD ook en we hebben dan ook in mei dit jaar schriftelijke vragen gesteld. Hierop kwam het antwoord dat de gemeente een toenemende rol heeft en dat voor een effectieve aanpak 3 ton per jaar nodig is. We zijn blij dat de raad heeft ingestemd met ons voorstel om dit bedrag hieraan te besteden.

Daarnaast hebben we moties ingediend over het aanpakkenvan onveiligheid bij sportvelden en de bereikbaarheid van AED’s. Hierdoor wordt er expliciet gekeken naar de veiligheidssituatie bij sportvelden naaraanleiding van signalen die we tijdens onze werkbezoeken hebben gekregen. Op ons verzoek wordt er nu samen met HartslagNu gekeken naar de dekking qua AED’s in Veenendaal en het trainen van voldoende personen om deze te kunnen bedienen. Deze moties zijn door de raad aangenomen. Een motie om straatintimidatiestrafbaar te stellen, naar voorbeeld van Amsterdam is niet aangenomen.

Naast onze eigen voorstellen hebben we initiatieven van andere partijen mede ingediend voor investeringen die ook wij belangrijk vinden. We hebben samengewerkt met de SGP voor economie, met de ChristenUnie voor meer investeringen in het beheer van de openbare ruimte, op ons verzoek inclusief de bedrijventerreinen en met de PvdA voor cultuur. In de Kadernota zijn daarmee goede besluiten genomen voor de toekomst van onze gemeente.

We zijn als VVD blij dat door de economische groei en het voorzichtige financiële beleid van de afgelopen jaren er nu weer ruimte is om extra in te zetten op voor ons belangrijke thema’s. We kunnen weer investeren in Veenendaal!

Dylan Lochtenberg

Foto: screenshot YouTube #Pro247