Een werkende aanpak voor mensen in de bijstand

In Veenendaal zien we sinds begin ditjaar dat het aantal mensen dat een bijstandsuitkering ontvangt daalt. Dat isopvallend omdat landelijke cijfers het tegenovergestelde laten zien: over heelNederland stijgt het aantal mensen dat afhankelijk is van een bijstandsuitkering*nog altijd. Hoe dat kan? Een vernieuwende aanpak werpt haar vruchten af.

Het doel van de participatiewet (sinds 2015) is om meer mensen, ook mensen met een arbeidsbeperking, aan de slag te krijgen. Iedereen doet mee naar vermogen. Daarvoor is het belangrijk om de mensen persoonlijk te kennen. Dat klinkt als een open deur, maar de praktijklaat vaak anders zien. In 2016 is in Veenendaal CompetenSys geïmplementeerd; een softwaresysteem waarmee een diagnose en een plan van aanpak per individugemaakt wordt. Uitgangspunt is dat iedereen tenminste eenmaal per jaar gesproken wordt. Het plan van aanpak geeft de mogelijkheden per individu weer. Wanneer mensen geholpen kunnen worden naar zelfredzaamheid in de vorm van een betaalde baan is het doel maximaal geslaagd. Dat is helaas lang niet voor iedereen mogelijk.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om het kennen van de mensen. De werkwijze van de gemeente Veenendaal (inclusief uitvoering voor Rhenen en Renswoude) kenmerkt zich door een integrale aanpak. De afdeling Economie en Werk zorgt voor een verbinding tussen werkgevers en bijstandsafhankelijken. Samenwerking in de regio is daarvoor essentieel. De arbeidsmarkt reikt verder dan de grenzen van Veenendaal en de samenwerking inde arbeidsmarktregio FoodValley komt steeds beter op gang. Regionaal is een Werkgevers Service Punt (WSP) opgericht waarin accountmanagers uit de acht FoodValley-gemeenten werkgevers en potentiële kandidaten met elkaar in contactbrengen. Interessant is dat je ziet dat kandidaten uit Veenendaal, Rhenen en Renswoude relatief snel gematcht worden: kennis van de kandidaat, gecombineerd met kennis van het vacante functieprofiel lijken de belangrijkste redenen.

De Veense werkwijze is succesvol. Kandidaten kunnen rekenen op aandacht. Dat begint al aan de poort. We informeren in samenwerking met het UWV mensen die een WW-uitkering genieten waarvan de termijn binnen drie maanden eindigt groepsgewijs over de participatiewet. Wordt men toch afhankelijk van een uitkering dan krijgenmensen in het - eigen - trainingscentrum relevante vaardigheden bijgebracht. Denk aan trainingen voor het voeren van een sollicitatiegesprek of het presenteren van jezelf. Van deelnemers aan een training wordt ook iets verwacht: kandidaten die zonder reden verzuimen kunnen rekenen op een actieve benadering en indien noodzakelijk maatregelen. De jobmatcher vormt met gedetailleerde kennis van de klant de brug tussen kandidaat en werkgever. Zo ontstaat een keten van klantmanager (inclusief handhaving), jobmatcher en accountmanager: van kandidaat tot werkgever. En dat werkt.

Arianne Hollander
wethouder


* Mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering moeten niet verward worden met WW-ers. De WW-uitkering is een verzekering, de bijstandsuitkering is een recht voor alle inwoners van Nederland.