VVD Veenendaal presenteert verkiezingsprogramma 2018-2022

De leden van de VVD Veenendaal hebben het verkiezingsprogramma ‘Verder met Veenendaal’ vastgesteld. Belangrijke thema’s zijn de koopzondag, inzetten opeen bruisend winkelcentrum, het verbreden van de Rondweg-Oost, integratie en veiligheid. Lijsttrekker Dylan Lochtenberg: “Met dit optimistische programma laten we zien waar we voor staan. We hopen op een goede uitslag bij de verkiezingen zodat we zoveel mogelijk van ons programma kunnen realiseren.”

De VVD stelt dat Veenendaal een gemeente is om trots op te zijn. Een plek waar het goed wonen, werken en winkelen is, maar waar de economische crisis hard heeft toegeslagen. Waar Veenendaal voor de crisis nog ruim 30.000 arbeidsplaatsen had, zit het aantal nu rond de 27.000. Lochtenberg: “De economie trekt aan, maar er zijn nog teveel mensen die dat zelf niet merken. De topprioriteit voorde komende tijd is dan ook werk, werk, werk.”

Het openstellen van de koopzondag is wat de liberalen betreft economisch noodzakelijk voor het winkelcentrum, de grootste banenmotor van Veenendaal. Lochtenberg:” Het past bij een modern Veenendaal dat mensen elkaar ruimte gunnen en in hun waarde laten. De zondag is een dag van álle Veenendalers.” De VVD kwam het afgelopen jaar samen met andere partijen met het initiatiefvoorstel Vitale Winkelstad. De partij wil de succesvolle acties hieruit voortzetten en uitbouwen. Dit betekent meer evenementen, lage parkeertarieven en het grotendeels behouden van het succesvolle Stadsstrand.

De bereikbaarheid van Veenendaal is een ander belangrijk actueel onderwerp. De VVD stelt dat bedrijven zich graag in Veenendaal vestigen door de centrale ligging aan de A12. Lochtenberg: “Wij willen de Rondweg-Oost verbreden en daarbij passende leefbaarheidsmaatregelen nemen voor omwonenden. Wij kunnen het ons niet veroorloven om Veenendaal vast te laten lopen.”

De VVD wil het thema veiligheid hoger op de agenda. Voor het bestrijden van criminaliteit heeft de VVD met succes een voorstel ingediend om jaarlijks drie ton vrij te maken. Lochtenberg: “In de komende jaren zal dit geld ingezet worden om georganiseerde en ondermijnende criminaliteit aan te kunnen pakken. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanpak van drugshandel en alle ongewenste bijeffecten zoals straathandel en drugskoeriers.” Ook integratie vraagt aandacht. De partij wil discriminatie bestrijden en onvoorwaardelijk voor onze cultuur en onze vrijheden blijven staan.

Lochtenberg: “Veenendaal heeft alle reden om optimistisch te zijn. We hebben een moeilijke tijd achter de rug, waarbij de gemeentefinanciën zwaar onder druk stonden. Om de lasten van onze inwoners en bedrijven niet te hoeven verhogen hebben we stevig ingegrepen. Nu zijn we het dieptepunt voorbij. De economie trekt aan, meer mensen vinden een baan en er komt weer ruimte om te investeren. Er is een goede basis gelegd voor de toekomst. We willen graag met alle Veenendalers verder bouwen aan die toekomst. Met dit positieve programma hopen wij hier een bijdrage aan te leveren.”