Koers houden!

Veenendaal heeft moeilijke jaren achter de rug. Er is een streng maar verstandig financieel beleid gevoerd om de financiën op orde te houden. Dit biedt een solide basis voor de toekomst. Hoewel er nog enkele donkere wolken zijn, gloort er licht aan de horizon. De economie trekt weer aan. Dat betekent niet dat er makkelijke tijden zijn aangebroken, integendeel. Er ligt een breed gedragen Raadsprogramma vol met ambities die omgezet moeten worden naar acties.

Werk heeft topprioriteit. In de afgelopen jaren is Veenendaal van ruim 30.000 naar ruim 27.000 arbeidsplaatsen gezakt. Deze trend moet gekeerd worden! Daarom moeten ondernemers maximale ruimte krijgen om te ondernemen. We zullen voorstellen indienen rond het Ondernemersloket en één aanspreekpunt per ondernemer. Als VVD willen we ook hernieuwde inzet op ons winkelcentrum. Daarom willen we aansluiten bij de landelijke Retailagenda, opgezet door VVD-minister Henk Kamp van Economische Zaken. Om te kunnen winnen van online shopping is beleving onmisbaar. Horeca, evenementen en cultuur vervullen hier een belangrijke rol in. Ook een commercieel en breed poppodium kan zorgen voor meer levendigheid. Tenslotte willen we meer inzet op veiligheid en leefbaarheid. Dit zijn de bouwstenen voor een aantrekkelijk en bruisend Veenendaal!

In het sociaal domein is hard gewerkt aan een zachte landing van de nieuwe taken. Nu moeten we hard gaan werken aan een betere uitvoering. Jeugdzorginstellingen afrekenen op resultaten, in de zorg kijken naar wat men nodig heeft om mee te doen en zoveel mogelijk mensen van de bijstand naar een baan. Altijd met oog voor wat mensen niet kunnen, maar met nadruk op wat mensen wél kunnen.

De VVD wil de Veenendalers ruimte geven. De afgelopen tijd zijn er steeds meer prachtige maatschappelijke initiatieven, met geen of een kleine rol van de overheid. Dat is de Kracht van Veenendaal. Op deze weg moeten we doorgaan. Nu koers houden!

Dylan Lochtenberg

Vicefractievoorzitter