Salafisme: ongewenst in onze samenleving

Gisteravond kwamen Nieuwsuur en NRC Handelsblad met het bericht dat er in Veenendaal salafistische organisaties actief zijn die een leer onderwijzen aan jonge kinderen, waarbij hen onder meer geleerd wordt dat ongelovigen gedood dienen te worden.

© NRC

De VVD vindt dit onacceptabel. Het salafisme hoort niet thuis in onze Veense samenleving. Onze vrijheden zijn niet bedoeld om te worden misbruikt voor ondermijning van Nederland.

De lokale fractie kan zich goed vinden in de uitspraken van de fractievoorzitter van de landelijke VVD Klaas Dijkhoff. Hij gaf gisteren in de uitzending van Nieuwsuur aan, dat het mogelijk moet zijn deze salafistische organisaties te verbieden. Wij kunnen ons hierin vinden en zijn van mening dat het vergif dat voortkomt uit het salafisme stevig ingeperkt dient te worden. Gisteren hebben wij als VVD in de commissie al aangekondigd hier tijdens de komende raadsvergadering vragen aan de burgemeester over te gaan stellen. Ons doel is duidelijk: in Veenendaal moet paal en perk worden gesteld aan het salafisme.

Ruben Schoeman