VVD Veenendaal: Werk en economie centraal!

Gisteren vond de behandeling van de jaarlijkse Kadernota plaats. Hierin worden de financiële en beleidsmatige kaders voor de aankomende jaren vastgesteld. Het is het belangrijkste politieke moment in Veenendaal. Onze bijdrage in de vorm van de Algemene Beschouwingen vond u gisteren op deze website. Vandaag een terugblik op onze ingediende amendementen en moties.

Binnenstad als economische motor

De VVD Veenendaal heeft haar focus op werk en economie. De binnenstad heeft als grootste bron van werkgelegenheid en kloppend hart van Veenendaal daar uiteraard een belangrijke rol in. We hebben als VVD aandacht gevraagd voor horeca, cultuur en evenementen, omdat beleving een winkelcentrum aantrekkelijk maakt. Daarnaast hebben wij opmerkingen gemaakt over veiligheid en leefbaarheid. En wij willen aansluiting bij de landelijke Retailagenda, waarin de betrokken partijen afspraken maken over het gezond houden van winkelcentra. Onze voorstellen hebben wij gecombineerd met die van andere fracties in één gezamenlijke motie, die het heeft gehaald.

Minder regels, meer economie

Ook het terugdringen en voorkomen van regeldruk blijft belangrijk voor economische groei. Ondernemers moeten immers de ruimte hebben om te ondernemen! Daarom willen wij een nieuwe inventarisatie van hinderlijke en onnodige regels. Zowel lokale regels als landelijke, omdat van landelijke regels mogelijk afgeweken kan worden in het kader van de aangekondigde Experimentenwet. Ook hier hebben wij onze voorstellen samengevoegd in één gezamenlijke motie, die het heeft gehaald.

Tijdens de behandeling gaf de wethouder aan dat de reageertermijn voor de Experimentenwet was gesloten. Als VVD zijn we teleurgesteld dat het college zich niet proactief heeft ingezet om te reageren. Het college weet immers dat wij vaker de problematiek van de regeldruk aan de orde hebben gesteld. Op ons verzoek heeft het college toegezegd de huidige inventarisatie van landelijke regels door te zenden aan het Rijk voor bij de parlementaire behandeling. Verder hebben wij er met succes op aangedrongen dat het college voortaan dit soort kansen niet meer voorbij laat gaan, maar proactief oppakt.

Financieel solide beleid

Daarnaast mochten nog een amendement en drie moties van de VVD succesvol de eindstreep halen. Deze waren in het thema van zuinig en effectief omgaan met gemeenschapsgeld, een speerpunt van de VVD. Daarom komt er vooralsnog geen structureel geld voor de wijkregisseurs, eerst moet hun toegevoegde waarde worden aangetoond. De communicatie in het sociaal domein zal aan een aantal heldere doelen en criteria moeten voldoen.

Verder komt er op het gebied van zwerfvuil aan nieuwe aanpak met niet-bestede gelden. Een schoon Veenendaal levert een waardevolle aanvulling aan het veiligheidsgevoel van onze inwoners. En als laatste zal het zogenaamde ‘Tilburgs model WOZ-waarde’ worden uitgewerkt. Hierbij worden woningeigenaren van te voren betrokken bij de vaststelling van de WOZ-waarde. Het leidt tot meer tevredenheid bij de inwoners en tot een scherpe daling van het aantal bezwaarschriften.

De VVD Veenendaal kijkt dan ook tevreden terug op de behandeling van de Kadernota. Onze uitgangspunten zijn goed in de Kadernota verwerkt en met onze aangenomen voorstellen is het stuk alleen nog maar liberaler geworden. Het biedt daarmee een mooie basis voor liberaal beleid in de aankomende jaren!

Dylan Lochtenberg

Wnd. fractievoorzitter