Werkbezoek Theater Lampegiet

Recentelijk is een deel van de fractie op werkbezoek geweest bij Theater Lampegiet. Aanleiding voor het werkbezoek waren de voorliggende cultuurnota en ons amendement om een onderzoek uit te voeren naar verbouwing of nieuwbouw van Theater Lampegiet.

Tijdens de rondleiding door directeur Patrick Marcus viel ons duidelijk op dat er nogal wat gebreken zijn aan het huidige theatergebouw. De faciliteiten voldoen nauwelijks aan de huidige tijdseisen en de zaal is met 555 plaatsen te klein voor de grote theateracts, maar tegelijkertijd te groot voor amateurkunst. Een nieuw theater met een grote en kleine zaal, waardoor zowel de grote acts als de amateurkunst plaats kunnen vinden, zou uitkomst bieden.

Tijdens het gesprek met dhr. Marcus werd ons gevoel bevestigd dat Veenendaal in potentie de cultuurstad van de regio kan zijn. Een cultuurstad, waar de grote artiesten graag naar toe komen en waar inwoners, maar ook mensen van buiten Veenendaal, van al het theaterspektakel kunnen genieten. Op dit moment is het nog een droom, maar gezien het aankomend onderzoek naar het theater en de hieruit volgende vernieuwing of nieuwbouw van het theater, kan het zo maar zijn dat Veenendaal zich over een aantal jaar daadwerkelijk DE cultuurstad van de regio mogen noemen.

Ruben Schoeman