Bangmakerij met bouwhoogten

Op plakkaten die op verschillende plaatsen in het Franse Gat zijn aangeplakt, staat een foto van een 26 meter hoge woontoren met wel 15 verdiepingen. Even rekenen: 26 meter hoogte met 3 meter per verdieping betekent maximaal 8 verdiepingen, geen 15. Met 15 verdiepingen is er net iets meer dan 1,5 meter per verdieping. Voor Kabouter Puntmuts zijn de woningen geschikt, voor gewone mensen helaas niet. De verzamelde partijen PvdA, GroenLinks en SP wakkeren echter helaas met bangmakerij de Veense hoogtevrees opnieuw aan.

Even naar de realiteit. Hoger bouwen kan gewoon als er rekening gehouden wordt met bijvoorbeeld verkeer, parkeren en schaduwwerking. Bij de behandeling in de raad van de Omgevingsvisie waren deze partijen zelf mede-indiener van het amendement van de VVD waarin dit werd aangegeven en waarin allerlei precieze voorschriften over bouwhoogten geschrapt werden.

De VVD heeft geen hoogtevrees en we hebben in Veenendaal keihard woningen nodig, woningen voor de Veenendalers van nu én die van de toekomst. Door waar dat mogelijk is hoger te bouwen kan Veenendaal groen blijven, kunnen we woningen bieden en meer ruimte voor bedrijven behouden. Stop de bangmakerij en laten we bouwen aan Veenendaal.

Leo Nooteboom
raadslid