Meer ruimte voor evenementen!

De VVD ziet volop kansen in het nieuwe Evenementenbeleid maar pleit ook voor een balans tussen festiviteiten, overlast en overbodige regelzucht.

© Rijnpost

Veel van onze eigen speerpunten zijn terug te vinden in het nieuwe Evenementenbeleid, zoals de verruiming van eindtijden en de ruimte voor meer zondagse activiteiten. Dit geeft de levendigheid van een binnenstad, haar hardwerkende ondernemers en de aantrekkelijkheid voor jongeren een impuls die zij goed kunnen gebruiken.

Echter, de introductie van zaken zoals de 'Checklist duurzame evenementen’ roept vraagtekens op. Is het de taak van de gemeente om de organisator te vertellen hoe te verduurzamen, of kunnen we vertrouwen op de maatschappelijke trends en de wijsheid en kennis van onze lokale ondernemers? Als liberale partij juichen we de stappen naar duurzaamheid toe, maar waken we voor een beleid waarin de regeldruk toeneemt en de welwillende Veenendaler, door alle administratieve rompslomp, straks geen evenement meer kan of wil organiseren.

Henk Vernout

Schaduwraadslid