Algemene beschouwingen Kadernota 2025-2028

Eens in de zoveel jaren komt er een Kadernota naar de Raad toe, waarbij je als politieke partij echt het verschil kan maken. Deze Kadernota 2025-2028 is er zo eentje. De Raad staat dit jaar voor het maken van grote en duidelijke keuzes, en zo blijkt uit de voorbereidingen, de variaties van deze keuzes liggen breed verspreid. Dus het wordt een interessant en spannend debat.

Het is sowieso goed om regelmatig kritisch naar de besteding van gemeenschapsgeld te kijken. De VVD ziet bij veel taken de ruimte om zuiniger, effectiever en daarmee verstandiger met het geld om te gaan, zonder dat de essentie van gemeentelijke taken wordt aangetast en zonder dat er meer geld van onze inwoners wordt gevraagd. Op blz 25 van de Kadernota lazen we dat men aan het eind van het heroverwegingstraject tot de conclusie kwam dat ‘meer mogelijk was, dan vooraf gedacht’. De VVD deelt deze conclusie.

Al jaren praten we over het zogenaamde Ravijnjaar 2026. De doemscenario’s van tientallen miljoenen aan tekorten, kwamen naar voren. Nu, medio 2024, ligt er een ander scenario voor. En, nadat sinds vorige week de consequenties uit de meicirculaire bekend werden, blijkt er nog meer te kunnen. Het Rijk hanteert sinds dit jaar een nieuwe, breed afgestemde, rekensystematiek bij de uitkering van het Gemeentefonds, waardoor er nog meer ruimte in de meerjarenbegroting zal ontstaan.De VVD vindt de door het college voorgestelde boventrendmatige OZB verhoging van -in totaal- 33% buitenproportioneel. Wij willen deze last niet bij onze inwoners neer leggen, zeker indien het helemaal niet nodig blijkt. De VVD gaat een voorstel indienen om de voorgestelde OZB verhoging te matigen.

Voorzitter, Tijdens de behandeling in de commissie heb ik gerefereerd aan een recent begrotingsadvies van de VNG aan gemeenten om in hun begrotingen duidelijk zichtbaar te maken wat de wettelijke taken voor benodigde financiën met zich meebrengen, met name in de Jeugdhulp. Het Rijk heeft twee opties; of tekorten worden structureel gecompenseerd of de wet wordt aangepast. Voor de VVD is het duidelijk dat we moeten stoppen met het bijpassen van de tekorten uit eigen zak.

De VVD gunt ieder kind uiteraard de hulp die ze echt nodig hebben, denk daarbij aan o.a. jeugdbescherming of pleegzorg. Er zijn echter ook vele hulptrajecten, die wat de VVD betreft, vallen onder de categorie ‘gewone opvoeding’. Die hoort bij de verantwoordelijkheid van ouders en hoort niet betaald te worden uit gemeenschapsgelden. Al vaker hebben we ons positief uitgelaten over de hervormingsagenda Jeugd en de plannen voor een eigen bijdrage van ouders. Wij willen dat de maatregelen van deze hervormingsagenda jeugd onverminderd en zonder voorbehoud worden doorgezet in Veenendaal.

Er is een aantal taken waar de VVD niet op wil korten. Wij willen niet bezuinigen op de Openbare Ruimte, wij willen niet bezuinigen op cultuur en onze bruisende binnenstad, niet op Onderwijshuisvesting en niet op Veiligheid. Naast het bouwen van mooie woningen, zijn dat de onderdelen die ervoor zorgen dat hier in Veenendaal sprake is van een goed vestigingsklimaat voor zowel de inwoners als voor de bedrijven die voor werkgelegenheid zorgen. VVD topprioriteiten!
Daarvoor dienen wij voorstellen in die ervoor zorgen dat onze prioriteiten in stand blijven. Tevens zullen wij de voorstellen van andere partijen voor een mooi en compleet nieuw theater, het peuterwerk en de veiligheid ondersteunen.

Yvonne Bottema

Resultaat van onze ingediende voorstellen:

AANGENOMEN:

- Amendement Onderhoud openbare ruimte op peil houden

- Amendement Investeringbedrag theater op 4,2 miljoen per jaar (mede- ingediend)

-Amendement Handhaven verdubbelaar Evenementen en activiteiten

- Amendement Schrappen innovatiefonds incl aanpassing 2025

- Amendement Subsidie peuteropvang handhaven (mede-ingediend)

- Amendement Budget Sportservice voor 2025 bijstellen (mede-ingediend)

- Amendement Geen onderzoek verlaging onderhoudsniveau Openbare Ruimte (mede-ingediend)

- Motie Meer uit Gemeentefonds dan minder OZ

- Motie Fatbikes probleem binnenstad (mede-ingediend)