VVD is blij met nieuwe verkeerstellingen Rondweg Oost

Een grote opkomst van omwonenden tijdens de Informatiebijeenkomst afgelopen donderdag over de aanpassingen die de Provincie Utrecht binnenkort aan de Rondweg Oost wil uitvoeren. Er werden kritische geluiden geplaatst bij de geplande kruisingen en turbo-rotonde. Bewoners vrezen nog meer geluidsoverlast en maken zich zorgen over de milieueffecten omdat de woningen nu al kort op de weg zijn gebouwd. Op dit moment is het voor velen al niet mogelijk op het balkon buiten te zitten en/of de buitendeuren open te hebben bij warm weer. Ook verzetten omwonenden zich tegen een mogelijke verbreding naar 2x2 rijstroken van deze provinciale weg in de toekomst.

De fractie van VVD Veenendaal neemt deze bezwaren van omwonenden zeer serieus. Daarom zijn wij ook blij met het bericht van de gedeputeerde Verbeek, dat er nieuwe verkeerstellingen zullen worden gehouden. We vinden het belangrijk dat er tussen de persoonlijke ervaringen van de omwonenden en de cijfers van de verkeersbewegingen geen ruis zit. Ook vinden we het belangrijk dat er straks goed naar de klankbordgroep wordt geluisterd, zeker in relatie met de studie naar een eventuele verbreding van de rondweg. Het gevoel welke omwonenden nu hebben, dat alles al vastligt en dat inspraak niet meer mogelijk is, zal moeten worden weggenomen.  Als VVD juichen we het toe dat de provincie maatregelen treft om doorstroming te bevorderen en te waarborgen, maar dit moet wel in samenspraak met omwonenden gebeuren. VVD Veenendaal zal dit traject nauwkeurig volgen.

Yvonne Bottema

Raadslid en woordvoerder Verkeer