VVD teleurgesteld over besluit koopzondag

Via de media heeft u inmiddels kunnen vernemen dat de gemeenteraad met de kleinst mogelijke meerderheid een voorstel tot het opheffen van de gedwongen winkelsluiting op zondag heeft verworpen. Zelfs een zondagsopening (van 13.00 tot 18.00 uur) voor alleen supermarkten werd verworpen.

De VVD Veenendaal is teleurgesteld over dit besluit. Onze uitgebreide argumentatie vindt u in de vorm van onze spreektekst elders in deze nieuwsbrief/website. Samengevat vinden wij de koopzondag noodzakelijk voor ons winkelcentrum. Gedwongen winkelsluiting past niet bij dé Winkelstad van de regio. Bovendien is de koopzondag een beperking van individuele vrijheid, waar wij als liberalen ons tegen verzetten.
Er was bij twee partijen hoop dat ze voor een meerderheid konden zorgen, namelijk SP en CDA. Helaas stemden zij toch tegen.

De SP op basis van een (op zijn best twijfelachtig) eigen onderzoek. Volgens hen was er veel verzet bij het huidige winkelpersoneel om op zondag te moeten werken. Dat vele Veenendaalse scholieren graag op zondag een zakcentje willen bijverdienen, baatte niet. De SP stelde dat deze behoefte niet bij hen bekend was. Dat de Veense Jongerenraad juist op dit punt had ingesproken, was de SP kennelijk ontgaan.
Het CDA stelde het draagvlak centraal en wilde dat het initiatief uit de samenleving kwam. Eerder had de Stichting Winkelstad Veenendaal, de organisatie van winkeliers uit de binnenstad, de raad al opgeroepen geen beperkingen in te stellen. De koopzondag werd noodzakelijk geacht. Maar ook deze oproep bleek helaas niet genoeg. Wel gaven beide partijen aan dat ze in de toekomst opnieuw naar dit onderwerp zouden kijken. Nu gaat Winkelstad Veenendaal mogelijk een onderzoek doen naar de koopzondag. De VVD Veenendaal zal de ontwikkelingen aandachtig volgen.

Dylan Lochtenberg
wnd fractievoorzitter